Het computerprogramma van de Belastingdienst, waarmee burgers via internet aangifte inkomstenbelasting konden doen, klopte niet helemaal. Wanneer een pensioen uit Groot Brittannië is afgekocht, hoeft over de afkoopsom soms geen belasting te worden betaald. Via het computerprogramma (de "aangiftesoftware") van de Belastingdienst kon dat niet op de goede manier worden aangegeven. De Nationale ombudsman behandelde een klacht van de mensen die daar achter kwamen. Zie publicatienummer 2022/035 op deze website.
Nadat de klacht was afgehandeld, begon de Nationale ombudsman een onderzoek "uit eigen beweging" (dat wil zeggen: niet op basis van een klacht). De Nationale ombudsman wilde nog de volgende dingen van de Belastingdienst weten: * Heeft de Belastingdienst ervoor gezorgd dat de aanslagen inkomstenbelasting in dit soort gevallen voortaan kloppen? * Heeft de Belastingdienst geprobeerd de mensen te vinden die door de fout te hoge aanslagen hebben gekregen? En geprobeerd die fout goed te maken?
De Nationale ombudsman heeft de conclusie getrokken dat dat het geval was. En heeft het onderzoek beëindigd.
Mensen die aangifte willen doen van de afkoop van een Brits pensioen worden gewezen op een "omweg". De Belastingdienst noemt dat een "workaround". Door gebruik te maken van de "workaround" krijgen zij een juiste aanslag inkomstenbelasting.
De "workaround" werkt voor aangiftes die worden gedaan vanaf het belastingjaar 2021. De fout in het systeem zat er al langer. Het probleem speelde vanaf 2010. Het was moeilijk voor de Belastingdienst "oude gevallen" op te sporen.
Voor de belastingjaren vanaf 2019 lukte dat wel met de informatie uit de computersystemen. De Belastingdienst vond over die periode 29 gevallen. Daarvan hadden er 11 te hoge aanslagen gekregen. De Belastingdienst heeft dat hersteld. Voor de jaren vóór 2019 was het moeilijker. De Belastingdienst kon over die periode niet zo precies zoeken. En kon alleen een grote groep van 8600 gevallen vinden waarin iets met een pensioen aan de hand was. Om te kijken of het ging over een afkoop van een Brits pensioen, zouden medewerkers van de Belastingdienst al die gevallen apart "met de hand" moeten bekijken. De Belastingdienst had daar – mede door allerlei andere problemen die er op dit moment zijn – geen mensen voor. De Belastingdienst heeft er daarom voor gekozen een bericht te plaatsen op de website. En de kwestie onder de aandacht te brengen op het zogeheten Forum Fiscaal Dienstverleners (dat is een veel gebruikte website voor adviseurs en hulpverleners in belastingzaken). De boodschap van de Belastingdienst is dat mensen die mogelijk nadeel hebben gehad zich kunnen melden.
De Nationale ombudsman vindt die aanpak voldoende. De Belastingdienst doet daarmee voor de gevallen van vóór 2019 weliswaar niet het "maximale". Maar wel wat in redelijkheid in deze situatie verwacht kon worden. Door contact te zoeken met alle 8600 mensen zou veel onrust kunnen ontstaan. Terwijl dat in bijna alle gevallen niet nodig zou zijn. Het ging bij de fout om een heel speciale groep mensen. En voor de jaren vanaf 2019 was die groep klein. Het is niet te verwachten dat dat voor eerdere jaren anders zou zijn. De Belastingdienst moet verstandige keuzes maken met de dingen die wel of niet gedaan kunnen worden. Wanneer mensen denken dat zij misschien een te hoge aanslag hebben gekregen vanwege de afkoop van een Brits pensioen, kunnen zij contact opnemen met de Belastingdienst. Het moet gaan om pensioenen die zijn afgekocht, ongeveer op het moment dat de maandelijkse betalingen zouden beginnen. Mogelijk benadeelden kunnen een brief schrijven aan:
Belastingdienst Eindhoven
Antwoordnummer 70500
5600 TS Eindhoven