Waarom werken bij de Nationale ombudsman?

Over ons

Werken bij de Nationale ombudsman? Daar kies je bewust voor. Je werkt vanuit je hart en je levert een bijdrage aan een goed functionerende samenleving waarin burgers, kinderen en veteranen zich door (overheids-) organisaties gehoord, gezien en begrepen voelen. Samen dagen we de betrokken organisaties uit hun dienstverlening te verbeteren. Zodat wat goed is voor burgers, kinderen en veteranen, voorop staat in alles wat deze organisaties doen.

Goed om te weten

Onze organisatie werkt voor drie ombudsfuncties: de Nationale ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman. We leggen je eerst uit wat de verschillen zijn.

""

De Nationale ombudsman

De Nationale ombudsman is er voor burgers als het misgaat tussen hen en overheidsorganisaties. We komen op voor de belangen van burgers én helpen de overheid om hun dienstverlening te verbeteren. Nieuwsgierig hoe we dat doen en wie de Nationale ombudsman is? 

Lees meer over de Nationale ombudsman 

De Kinderombudsman

De Kinderombudsman vindt dat alle kinderrechten in Nederland moeten worden nageleefd. Ze controleert of organisaties in Nederland zich daaraan houden. Het gaat daarbij niet over alleen overheidsinstanties, maar over alle organisaties waar veel met kinderen en jongeren wordt gewerkt. Dus ook de kinderopvang en het onderwijs. De Kinderombudsman helpt kinderen en jongeren tot 18 jaar ook om zelf voor hun rechten op te komen. De Kinderombudsman geeft advies, praat met organisaties en doet onderzoek.

Lees meer over de Kinderombudsman

De Veteranenombudsman

Veteranen verdienen de juiste zorg, erkenning en waardering. Hun inzet bij oorlogsomstandigheden en tijdens vredesmissies is bijzonder. Als het misgaat tussen veteranen en een (overheids-)organisatie helpt de Veteranenombudsman hen op weg. We komen op voor de belangen van veteranen en hun relaties. En helpen overheden hun dienstverlening te verbeteren. De Nationale ombudsman combineert zijn rol met die van Veteranenombudsman.

Lees meer over de Veteranenombudsman

Wat betekent werken voor een Hoog College van Staat?

De Nationale ombudsman is een Hoog College van Staat, net als bijvoorbeeld de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer. Wij hebben een controlerende rol en zijn onafhankelijk. We vallen niet onder de politieke verantwoordelijkheid van een minister of staatssecretaris. Als je bij ons komt werken is de Nationale ombudsman (en daarmee het Rijk) je werkgever. Ook als je voor de Kinderombudsman of de Veteranenombudsman aan de slag gaat.

Wat biedt werken bij de Nationale ombudsman jou?

Naast betekenisvol werk zijn je arbeidsvoorwaarden bij de Nationale ombudsman goed geregeld volgens de CAO Rijk.

Lees meer over onze Arbeidsvoorwaarden 

Jouw toekomstige collega's

In onze organisatie zetten enthousiaste en bevlogen medewerkers zich elke dag in om problemen van burgers, kinderen en veteranen op te lossen én te voorkomen. Al onze medewerkers kiezen er bewust voor om betekenisvol werk te doen. De uitdagingen in ons land vragen om (overheids-)organisaties die actief luisteren, het goede gesprek voeren, beloften nakomen en leren van klachten. In onze organisatie komen we samen op voor de belangen van burgers, kinderen en veteranen en helpen we de betrokken organisaties om hun dienstverlening te verbeteren. We dagen ze uit om echt anders te kijken naar hun diensten, processen en innovaties. Dat doen we onder andere door informatie te geven, klachten te behandelen, klachtonderzoek en aanbevelingen te doen, problemen te agenderen en kennis te delen met organisaties. Daarnaast vragen we ook regelmatig op eigen initiatief aandacht voor structurele problemen.

We dagen overheden uit om echt anders te kijken naar hun dienstverlening, processen en innovaties

Klachtafhandeling en onderzoek

Dagelijks merken onze medewerkers dat burgers, kinderen of veteranen zich niet altijd gehoord en gezien voelen. Een groot deel van ons werk bestaat uit klachtafhandeling en onderzoek. Veel van onze medewerkers zijn dan ook klachtbehandelaar of onderzoeker. Jaarlijks behandelen we meer dan 24.000 klachten, signalen en vragen. Maar dat is nog niet alles. We doen ook op eigen initiatief onderzoek naar structurele problemen. Bijvoorbeeld naar het voorkomen van armoede en schulden, huisvesting, passend onderwijs voor kinderen, participatie en vertrouwen in de overheid. Verder behandelen we ook klachten van de inwoners van de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Een belangrijk deel van ons werk is een luisterend oor bieden...

We gaan het hele jaar door het land in en vragen burgers en veteranen wat er in hun leven speelt. En we spreken met kinderen, omdat we willen weten wat zij belangrijk vinden. We bezoeken daarnaast de organisaties die veel contact hebben met de burger, of bijvoorbeeld plekken waar de burger en overheid elkaar ontmoeten. We bezoeken per jaar een aantal provincies en spreken daar met de mensen op straat en met verschillende organisaties die contact hebben met inwoners. Medewerkers en bestuurders van deze organisaties weten goed wat er in hun provincie speelt.

Sterke en veilige organisatie

Het behandelen en onderzoeken van klachten en het aandacht vragen voor grote problemen, kan alleen met de hulp en ondersteuning van een professionele directie Staf. Staf zorgt er onder andere voor dat alles binnen de organisatie goed geregeld is en dat onze medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. We beheren belangrijke informatie, zorgen dat deze veilig blijft en helpen bij het maken van slimme keuzes met data. Zo beschermen we niet alleen de privacy van onze burgers en medewerkers, maar zorgen we er ook voor dat iedereen de juiste informatie op het juiste moment krijgt. Daarnaast zorgt Staf dat iedereen goed geïnformeerd is, zowel binnen als buiten onze organisatie. We dragen bij aan de missie en visie, positionering en reputatie van de organisatie en de ambtsdragers. En spelen een centrale rol bij het buiten en binnen met elkaar verbinden en het vergroten van de (communicatie)kracht van de organisatie en de individuele collega's. Zo werken we samen aan een sterke en veilige organisatie.

Ombudsagenda Nationale ombudsman

In onze Ombudsagenda lees je meer over belangrijke thema's als fundamentele rechten participatie en invloed, toegang tot voorzieningen, armoede en leefbaarheid. Het zijn onderwerpen waaraan de Nationale ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman extra aandacht geven. De onderwerpen zijn verdeeld over vijf thema's met verschillende meerjarenprogramma's. Binnen zo'n programma doen we onderzoek, activiteiten, aanbevelingen én volgen we of onze voorstellen door de overheid worden overgenomen.

Vacatures Nationale ombudsman

De Nationale ombudsman zoekt vaak nieuwe medewerkers! Voel jij je aangesproken en wil jij ook samen met ons werken aan een fijne samenleving waarin alle burgers zich door overheidsinstanties gehoord, gezien en begrepen voelen?

Reageer dan snel op een van onze vacatures