Gemeente behandelde klacht van man over ontwikkelproject voldoende zorgvuldig

Brief

Een man woont naast een terrein waar een projectontwikkelaar een woonwijk wil bouwen. De man wilde ook meedoen  door in zijn tuin een aantal huizen te bouwen. Hij maakte hierover afspraken met de projectontwikkelaar en stemde ook af met de gemeente. Een paar dagen voordat het bestemmingsplan in het college zou worden besproken, kreeg de man een taxatierapport te zien. Dit rapport was in opdracht van de gemeente en de projectontwikkelaar gemaakt. De man wist niet dat dit rapport bestond. De uitkomst van dit rapport was dat hij een behoorlijke bijdrage moest betalen aan de infrastructuur behorend bij het plan. De man klaagde erover dat de gemeente hem niet van tevoren op de hoogte bracht van het taxatierapport. En van de door hem te maken kosten voor de inrichting van de openbare ruimte. Nu werd hij hiermee op het laatste moment geconfronteerd. De man voelde zich onder druk gezet en besloot om zicht terug te trekken. Later wilde de man toch weer deelnemen en vond dat de gemeente niet tijdig genoeg reageerde. Toen de man hierover een klacht indiende bij de gemeente duurde de behandeling daarvan ook lang. 

Hierna wendde de man zich tot de Nationale ombudsman. Hij vond dat de gemeente op diverse momenten te kort schoot door hem niet goed te informeren en niet voortvarend te handelen. De ombudsman onderzocht de klacht en stelde de gemeente een aantal vragen. De gemeente beantwoordde de vragen en gaf een toelichting over het proces. 

De ombudsman komt tot de conclusie dat de klacht van de man dat de gemeente zijn klacht niet goed behandelde ongegrond is. De gemeente behandelde zijn klacht voldoende zorgvuldig en leerde van de klacht. Dat vindt de ombudsman belangrijk. Wel had de gemeente de klacht meer voortvarend kunnen afhandelen. 

De ombudsman vindt dat de gemeente de man niet vooraf hoefde te informeren over het taxatierapport, dat was de rol van de projectontwikkelaar. De klacht daarover vindt de ombudsman dan ook ongegrond. Ook ongegrond is de klacht dat dat de gemeente in de volgende fase onvoldoende voortvarend handelde. De gemeente legde voldoende uit waarom het proces tijd nodig had.