Gemeente reageerde niet of laat op brieven van een inwoner

Brief

Een man dient een klacht in bij de gemeente. Hij vindt dat de gemeente onvoldoende doet aan de overlast die hij ervaart van verkeer in zijn straat. Hij vindt dat er te hard gereden wordt en er veel automobilisten van deze 30 kilometerweg gebruik maken. Hij is niet tevreden hoe de gemeente met hem en zijn verzoeken om de overlast te verminderen omging. Hij vindt dat de gemeente regelmatig niet of te laat reageerde. Ze komen beloftes niet na. En dat medewerkers van de gemeente niet de waarheid spraken.

De gemeente behandelde zijn klacht. De klacht over de wijze van reageren vond de gemeente terecht. De klacht over het niet nakomen van beloftes vond de gemeente ongegrond. De gemeente constateerde geen situaties waarin zij beloftes niet nakwam. De klacht over het spreken van onwaarheden vond de gemeente ongegrond.

De man vond dat de gemeente zijn klacht niet goed behandelde en hierna opnieuw niet reageerde op brieven die hij stuurde en beloften niet nakwam. Medewerkers van de ombudsman bezochten de man thuis en gingen ook bij de gemeente langs om navraag te doen. Ook stelde de ombudsman de gemeente een aantal vragen over het proces van klachtbehandeling. De kern van de klacht is dat hij het niet terecht vindt dat de gemeente geen maatregelen treft om de verkeersoverlast te beperken. De ombudsman kan geen oordeel geven over de vraag of het treffen van verkeersmaatregelen nodig is of niet. Dit is een beleidsmatige afweging en keuze van de gemeente. En daarbij spelen ook andere belangen en factoren mee waar hij niet bevoegd over is.

De ombudsman vindt na onderzoek de klacht van de man gegrond. Hij komt tot de conclusie dat de gemeente niet volgens het behoorlijkheidsvereiste van voortvarendheid handelde. Hij vindt namelijk dat de gemeente in een aantal gevallen eerder op de brieven van de man had moeten reageren. Ook vindt hij dat de gemeente haar beloften had moeten nakomen. En dat zij duidelijk had moeten zijn over de invulling daarvan en de termijn waarop zij daar invulling aan ging geven. De ombudsman vindt de klacht dat de gemeente de klacht niet zorgvuldig behandelde ongegrond. Hij komt tot de conclusie dat de gemeente volgens het behoorlijkheidsvereiste van professionaliteit handelde en de klacht voldoende zorgvuldig behandelde.