Gemeente had beter kunnen communiceren

Goed gesnoeid groen

Op deze pagina

    Column

    Aan het huis van Arjan (niet de echte naam) grenst een stuk groen van de gemeente dat bestaat uit struikjes en klimop. Arjan vindt al jaren dat de gemeente dit stuk niet goed onderhoudt. Vooral toen het net was aangelegd, groeide het groen maar door. De gemeente startte pas met onderhoud, toen Arjan samen met zijn buren klaagde.

    Witte man staat voor het raam en staat te bellen

    Meldingen bij de gemeente

    Maar Arjan heeft nog steeds last van het groen. De planten groeien zo hard en hoog tegen zijn huis aan, dat onder andere de glazenwasser zijn werk niet goed kan doen bij het huis van Arjan.

    Arjan doet meerdere keren een melding bij de gemeente. Hij vindt dat de gemeente de groenstrook structureel moet onderhouden en dat ze meer moet snoeien dan ze nu doet. Ook na zijn laatste melding vindt Arjan dat de gemeente de struiken niet goed snoeit. Hij dient weer een klacht in bij de gemeente.

    Geen klachtbehandeling

    De gemeente vertelt Arjan dat ze op de juiste manier snoeit en hem niet verder kan helpen. Ze behandelt zijn klacht daarom niet verder. Arjan is het hier niet mee eens en stapt naar de Nationale ombudsman.

    Collega Lyan (niet de echte naam) hoort het verhaal van Arjan en gaat daarna aan de slag. Ze neemt contact op met de gemeente om haar kant van het verhaal te horen. Ze stelt de gemeente ook een aantal vragen over hoe zij te werk ging. De gemeente legt uit dat de wijkaannemer na de laatste melding van Arjan binnen twee dagen langs ging. Die knipte en snoeide de struiken vervolgens. Daardoor voldeed het stuk groen weer aan de normen die de gemeente voor groen hanteert. Daarmee was de melding van Arjan volgens de gemeente dan ook opgelost.

    Goed gehandeld

    Na het onderzoek laat Lyan aan Arjan en de gemeente weten dat de Nationale ombudsman vindt dat de gemeente het voor het grootste deel goed deed. De gemeente kwam namelijk snel langs na de melding van Arjan en zorgde ervoor dat ze juist snoeide.

    Verbeter de communicatie

    Wel vind ik dat de gemeente in dit geval beter met Arjan had kunnen communiceren. Het is voor een gemeente niet mogelijk om na elke melding persoonlijk contact met iemand op te nemen. Maar Arjan had al enkele jaren contact met de gemeente over het groenonderhoud. De gemeente had Arjan daarom ook beter persoonlijk kunnen vertellen wat hij wel en niet mag verwachten. Arjan zou zich dan ook serieuzer genomen voelen. Ik heb de gemeente dit als aandachtspunt meegegeven.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 26 april 2024.