Hoe zorgt de overheid ervoor dat iedere burger toegang heeft tot de diensten en hulp van de overheid? Burgers moeten steeds vaker digitaal zakendoen met de overheid. Maar er zijn en blijven burgers voor wie dat lastig is.
De Nationale ombudsman bracht in 2017 het rapport 'Hoezo MIJNOverheid' uit. In 2023 onderzochten we wat er vanaf toen is gedaan om de digitale toegang van de overheid te verbeteren. In het rapport 'DigiD helpt niet mee' concludeert de Nationale ombudsman dat de digitale toegang op een aantal punten is verbeterd maar dat er nog steeds geen goede digitale machtigingsvoorziening is voor wettelijk vertegenwoordigers en mensen die namens een naaste digitaal zaken willen doen met de overheid. De belofte om dit te regelen voor eind 2023, komt de overheid niet na.
De Nationale ombudsman wil dat de staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering binnen drie maanden met een duidelijk en haalbaar plan van aanpak komt waarin een tijdpad staat. In april 2024 heeft de ombudsman de staatssecretaris een brief gestuurd omdat er nog steeds geen plan van aanpak is. De ombudsman wil snel met haar in gesprek over de problemen met de digitale toegankelijkheid.