De Belastingdienst heeft het hoorrecht geschonden

Brief

Een man verzocht de Belastingdienst om de KOR toe te passen en de fiscale eenheid te verbreken. Wat hier speelt is dat pas een opvolgend verzoek door de Belastingdienst wordt aangemerkt als een verzoek dat voldoet aan de voorwaarden om een fiscale eenheid te verbreken.

De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst juist heeft gehandeld hoewel hij verzoeker meer uitleg had kunnen geven.                                                                                          

Tekortgeschoten in de hoorplicht

Het initiatief tot het horen bij klachtbehandeling ligt bij de Belastingdienst. De Belastingdienst stelt dat door het ontbreken van het telefoonnummer het niet mogelijk was om de man uit te nodigen voor een hoorgesprek. De Nationale ombudsman vindt dat bij het ontbreken van een telefoonnummer, de Belastingdienst alsnog via een andere weg hem had kunnen en moeten uitnodigen voor een hoorgesprek. Het aanbod van de Belastingdienst om na de klachtafhandeling, contact op te nemen bij vragen, is geen volledig alternatief voor het hoorrecht. Op dit onderdeel is de klacht gegrond.