Amina (niet de echte naam) krijgt een brief van de SVB. Daarin staat dat ze recht heeft op kinderbijslag, maar dat nog niet heeft aangevraagd. Dat klopt, denkt Amina. Dat heeft ze bewust nog niet gedaan. Ze twijfelt namelijk of dat wel handig is. Haar man werkt tijdelijk in België en ze weet niet precies hoe het dan zit met kinderbijslag. Een paar maanden later krijgt ze weer een herinnering. Dan besluit ze toch maar de kinderbijslag aan te vragen. Dat doet ze via een online aanvraagformulier. Eén van de vragen op het formulier gaat over werken in het buitenland. Daarom vult Amina in dat haar man tijdelijk in België werkt.
Belgische kinderbijslag
Een week later krijgt Amina het bericht dat zij kinderbijslag krijgt. In de brief staat ook dat zij misschien recht heeft op Belgische kinderbijslag. En dat de SVB haar informatie heeft doorgegeven aan de Belgische kinderbijslaginstantie. Na een tijd krijgt ze ook verschillende brieven van de Belgische instantie, waarin ze vragen naar meer informatie. Zij willen namelijk de kinderbijslag berekenen.
Informatie doorsturen
Amina is stomverbaasd. Ze heeft helemaal niets in België aangevraagd. Dat wil ze ook niet! Ook heeft ze de SVB nooit toestemming gegeven om haar informatie door te sturen. Waarom doen ze dat zomaar? Amina dient een klacht in bij de SVB. Want dit vindt ze echt te ver gaan.
Volgens de wet
De SVB reageert dat zij volgens Europese regels verplicht zijn om deze informatie met buitenlandse instanties te delen. Zij volgden de wet, schrijven ze. Amina vindt dat belachelijk en dient bij ons een klacht in over de SVB. Collega Eleni (niet de echte naam) gaat ermee aan de slag en start een onderzoek. Zij wil weten hoe zo'n aanvraag bij de SVB precies verloopt en wat de regels zijn.
Formulier aanpassen
Uit ons onderzoek blijkt dat toen Amina de aanvraag deed, zij nooit had kunnen weten dat de SVB haar informatie zou doorsturen. Dus ik begrijp de frustratie van Amina goed. Natuurlijk moet de SVB zich houden aan Europese regels en bepaalde informatie delen met andere organisaties. Dan is het wel belangrijk dat de mensen om wie het gaat, weten dat dit gebeurt. Ik vroeg de SVB daarom om het online formulier aan te passen. En om duidelijk te vermelden waarom ze naar bepaalde informatie vragen en wat ze daar vervolgens mee doen. De SVB heeft inmiddels laten weten dat ze het formulier gaan aanpassen. Dat is goed nieuws. Ik hoop dat mensen straks niet meer voor dit soort vervelende verrassingen komen te staan.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 9 september 2023.