Workshops
Op deze pagina
U kunt zich als klachtbehandelaar aanmelden voor de gratis workshop professionele klachtbehandeling, georganiseerd door de Nationale ombudsman. We bieden u inspiratie en direct toepasbare handvatten om elke klacht professioneel op te pakken.
Planning
Bekijk hier welke workshops er op de planning staan over lokale klachtbehandeling. Op dit moment staan er geen workshops op de planning.
Doen en ervaren
Professionele klachtbehandeling vraagt bijzondere vaardigheden bij klachtbehandelaars. Zij krijgen te maken met lastige gesprekken, conflicten en soms ingewikkelde klachten.
Onze workshop is gericht op doen en ervaren. Lang niet elke situatie past binnen regels of voorschriften over hoe u het meest passend moet handelen. Des te belangrijker dat u het antwoord paraat hebt op vragen als:
- Hoe herkent u onvrede vóórdat het een klacht is, en kunt u dat op een informele manier oplossen?
- Hoe gaat u om met complexe klachten?
- En blijft u actief meedenken met de burger?
Hiermee gaan we aan de slag tijdens de workshop.
Direct toepasbare tips
De waarde van onze workshop ligt voor een groot deel in het samen discussiëren over de behandeling van voorbeeldklachten en het uitwisselen van ervaringen uit de praktijk. Er is immers vaak niet één juiste oplossing voor een klacht.
Door deze interactieve aanpak van de workshop krijgt u als deelnemer direct toepasbare tips, én bent u zich bewust van de effecten van uw handelingen.
Daarnaast krijgt u heldere uitleg over de rol van de Nationale ombudsman en onze visie op professionele klachtbehandeling. Om deze Ombudsvisie goed eigen te maken, oefenen we tijdens de workshop aan de hand van ons stappenplan voor klachtbehandeling.
Workshop op maat
De workshop stemmen wij altijd af op de doelgroep en is geschikt voor zowel beginnende als ervaren klachtbehandelaars. We inventariseren vooraf specifieke vragen en wensen van de deelnemers, zodat de workshop goed is toegespitst op de praktijk van uw organisatie.
De oefeningen baseren we op recente klachten over overheidsinstanties die wij als Nationale ombudsman hebben ontvangen.