Een mevrouw heeft bij de gemeente klachten ingediend omdat ze grote overlast ervaart van een windmolenpark dat bij haar in de buurt is gebouwd. Ze vindt dat de gemeente ten onrechte niet handhaaft en optreedt tegen de overlast. En dat ze in het voortraject onvoldoende is geïnformeerd, waardoor ze geen mogelijkheden heeft gehad om zich uit te spreken. De gemeente betreurt de overlast, maar verklaart de klachten ongegrond. Wel start zij een onderzoek naar de geluidsoverlast. De gemeente kan nu niet handhaven omdat zij tot nu toe niet heeft vastgesteld dat de geluidsnormen zijn overtreden.
De Nationale ombudsman heeft de klacht onderzocht en heeft ook gesproken met medewerkers van de gemeente over de kwestie. De gemeente heeft destijds een uitgebreid communicatieplan opgesteld, zodat alle bewoners geïnformeerd zouden worden. Mogelijk heeft de initiatiefnemer van het park destijds bepaalde bewoners niet persoonlijk geïnformeerd. De gemeente geeft aan hier in het vervolg scherper op te willen letten. Maar vindt ook dat er daarnaast voldoende andere activiteiten zijn ondernomen om de bewoners te informeren, waardoor mevrouw en andere buurtgenoten hadden kunnen weten van het voornemen om een windmolenpark te bouwen.
Met betrekking tot het verzoek om handhaving kan de ombudsman de gemeente volgen in redenering. Hij vindt het daarnaast positief dat de gemeente heeft aangegeven te willen leren van de klachten van mevrouw.