Wat is er gebeurd? Daarnaast klaagde verzoeker erover dat de politieambtenaar tegen hem heeft gezegd dat hij met 1-0 achterstond. De politieambtenaar heeft later ingezien dat deze opmerking onterecht was en heeft zijn excuses hiervoor aangeboden. De klachtencommissie heeft de politiechef geadviseerd deze klacht ongegrond te verklaren. De politiechef heeft deze klacht vervolgens ongegrond verklaard. Wat is de visie van de Nationale ombudsman? Overigens heeft de Nationale ombudsman vastgesteld dat de aanwezigheid van geluidsopnamen al in een eerdere fase van de klachtbehandeling bekend was en dat deze wetenschap verloren is gegaan bij de overdracht van het klachtdossier aan de klachtencommissie. De Nationale ombudsman acht dit uitermate onzorgvuldig. Met betrekking tot de tweede klacht geldt dat voordat een oordeel over een klacht kan worden gegeven de overheid eerst moet verkennen wat nu eigen het probleem van de burger is. De Nationale ombudsman vindt dat zoals in dit geval iemand een klacht indient nadat de feiten al helder zijn, erkend is dat er een fout is gemaakt en excuses zijn aangeboden, de overheidsinstantie in gesprek moet gaan met de klager. Wat is het oordeel van de Nationale ombudsman? |
2019/021 Politie Oost-Nederland verbiedt om geluidsopnamen tijdens hoorzitting af te spelen
2019/021
Instantie: Politie Oost-Nederland
Klacht:
verzoeker is door de klachtencommissie niet in de gelegenheid gesteld om geluidsopnamen tussen hem en een betrokken politieambtenaar tijdens de hoorzitting af te spelen
Oordeel:
Gegrond
Instantie: Politie Oost-Nederland
Klacht:
klachtencommissie heeft de politiechef het advies gegeven om de klacht over de uitlating van de betrokken politieambtenaar ongegrond te verklaren
Oordeel:
Gegrond