De wereld digitaliseert en de overheid gaat daarin mee. Zo regel je veel overheidszaken nu online. Dat heeft voor- en nadelen. Voor velen is het fijn om op welk moment dan ook zaken te kunnen doen met de overheid. Voor anderen is het best wennen om online formulieren in te vullen. Zij regelen liever hun zaken op papier en willen persoonlijk contact. Digitaal of papier… wat je voorkeur ook is, voorop staat dat iedereen zaken moet kunnen (blijven) doen met de overheid. En de overheid moet daar oog voor houden. Daar maken wij ons hard voor.
De overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn
Hoe blijft een digitaliserende overheid toegankelijk voor iedereen? Dat hebben wij in onze ombudsvisie gezet. Hierin geven wij aan dat de overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de dienstverlening. De overheid is er voor de burger en moet dus ook toegankelijk zijn voor iedereen, digitaal en niet-digitaal. Wij verwachten een oplossingsgerichte houding van de overheid. Wanneer fouten ontdekt worden in het systeem dan is het de taak van de overheid snel aan een oplossing te werken. Ook moeten de overheidssystemen gebruiksvriendelijk zijn. De digitalisering is dan qua gebruiksgemak niet alleen een vooruitgang voor de overheid, maar ook vooral voor de burger.
De digitale overheid: een stap vooruit
Wat zijn nu die voordelen van de digitale overheid? Een voordeel is bijvoorbeeld dat je op je eigen moment informatie kunt opzoeken. Ook scheelt het soms invullen van informatie op formulieren, omdat de overheid dat al voor je gedaan heeft. Daarnaast hoef je de deur niet uit voor het opsturen van een aanvraag. En voor het aanvragen van sommige zaken ben je niet meer afhankelijk van openingstijden van een loket. Bovendien kun je je documenten digitaal bewaren op je computer. Dat scheelt weer zoeken in mappen in je kast. Tot slot, ook niet verkeerd: digitaal bespaart papier. Win-win dus voor iedereen die met digitale middelen overweg kan.
Niet-digitaal moet blijven
Digitaal biedt voor veel mensen een hoop voordelen. Maar er is ook een grote groep voor wie het lastig is hun zaken digitaal te regelen. Bijvoorbeeld omdat zij minder digitaal vaardig zijn. Online een formulier invullen is dan een hele opgave of het lukt helemaal niet. Voor deze mensen is het heel belangrijk dat zij op papier of via persoonlijk contact met de overheid hun zaken kunnen regelen. Overigens, ook als je digitaal vaardig bent wil je natuurlijk soms iemand kunnen spreken over je situatie. Kortom, de overheid moet zowel digitaal als niet-digitaal toegankelijk zijn. Dit staat ook in onze Ombudsvisie. Gelukkig zien wij dat de overheid daar oog voor heeft. In het regeerakkoord uit 2017 staat dat mensen die niet elektronisch kunnen communiceren dat ook op een andere manier moeten kunnen blijven doen. Daarom blijft er een keuzemogelijkheid om per post met de overheid te communiceren zodat werkelijk iedereen zaken kan blijven doen met de overheid. Dat juichen wij toe.
Was vroeger alles beter? Wij denken dat de digitale overheid absoluut mogelijkheden biedt. Maar ze moet daarbij dus wel altijd oog blijven houden voor de behoeften van de burger. Zowel digitaal als niet-digitaal.
Komt u er nu digitaal, op papier of in persoon niet uit met bijvoorbeeld uw gemeente, de politie of Belastingdienst? ? Bel ons dan gratis met 0800 - 335 55 55 of dien online een klacht in. Wij staan voor u klaar.