Bureau Nationale ombudsman bestaat 35 jaar

Op deze pagina

    Nieuwsbericht
    logo van de Nationale ombudsman: 35 jarig bestaan

    In 2017 bestaat Bureau Nationale ombudsman 35 jaar. In die jaren heeft de Nationale ombudsman ruim 390.000 klachten ontvangen over de overheid. Hij is iets meer dan 539.500 keer gebeld en heeft precies 18430 rapporten geschreven. Het eerste rapport van de ombudsman kwam uit op 2 oktober 1981: een man klaagde over hardhandig optreden door de Amsterdamse politie. Het eerste rapport van huidige ombudsman Reinier van Zutphen is van 16 april 2015 en ging over de werkwijze van de Belastingdienst. In 1995 hebben we 200 meter (bijna de lengte van twee voetbalvelden) aan archief overgebracht naar het Nationaal archief.

    Nederlandse ombudsmannen

    De Nationale ombudsman bestaat in Nederland sinds 1982. Vanaf maart 2015 is Reinier van Zutphen de Nationale ombudsman. Zijn voorgangers zijn Frank van Dooren (waarnemend van januari 2014 tot maart 2015), Alex Brenninkmeijer (oktober 2005 tot december 2013) Roel Fernhout (oktober 1999 tot oktober 2005), Marten Oosting (oktober 1987 tot oktober 1999), Henk van Ee (waarnemend van april 1987 tot oktober 1987) en Jacob Folkert Rang (januari 1982 tot april 1987).

    Zweeds

    Het woord ombudsman is Zweeds voor vertegenwoordiger. In Zweden bedachten ze het idee van een onafhankelijke bemiddelaar tussen twee partijen. Een ombudsman of ombudsvrouw is een onafhankelijke vertrouwenspersoon, die klachten van burgers over instanties en bedrijven onderzoekt. Nederland kent hiervoor verschillende ombudsmannen, waaronder de Nationale ombudsman. Bij hem kunnen mensen terecht met hun klacht over de overheid. Overigens heeft het woord 'man' in ombudsman niets met het geslacht te maken. Het is afgeleid van het Latijnse woord 'mandataris', wat 'gevolmachtigde' betekent.

    Onafhankelijk

    De Nationale ombudsman is een Hoog College van Staat, net als de Eerste en Tweede Kamer, de Raad van State en de Algemene Rekenkamer. De Hoge Colleges zijn onafhankelijk van de regering. Dit stelt de ombudsman in staat om de overheid uit te dagen anders te kijken naar haar dienstverlening en hoe die te verbeteren.