Het is donderdagavond rond zes uur. Marja* staat in de keuken van haar portiekflat te koken. Ze is moe na een lange dag werken en heeft muziek aangezet. Vrijwel meteen wordt op de bel gedrukt. De politie. Of Marja meteen de muziek uit kan zetten. Dat valt slecht bij Marja, ze is al moe en ze raakt geïrriteerd.
Dan verschijnen de buren in het portiek. Al jaren heeft Marja een slechte band met hen. Er wordt over en weer naar elkaar geschreeuwd. Het lukt de politieman niet beide buren te sussen. Marja is enorm kwaad en wil de politie niet in haar woning laten om tot bedaren te komen. Dan stelt de politie voor haar mee te nemen om de auto in alle rust verder te praten.
Maar de politie rijdt Marja naar het hoofdbureau van de politie, naar de Opvang Verwarde Personen (OVP). In de OVP vangt een zorgteam verwarde personen op die in aanraking zijn gekomen met de politie. Zo komen mensen die zorg nodig hebben niet in de politiecel. Het voelt voor Marja als een slechte droom. Het ene moment staat ze haar maaltje te koken, op het andere moment zit ze als verward persoon op de opvang. De psychiater van de GGZ die Marja bezoekt, ziet geen reden om haar verdere hulp aan te bieden. Marja mag weer naar huis.
Marja vindt dat de politieambtenaren niet eerlijk waren en dient een klacht in. De politie had verteld dat ze in de auto zouden praten over de ruzie met haar buren. Er is haar niet verteld dat zij meegenomen zou worden naar de Opvang Verwarde Personen. Marja komt er niet uit met de politie en belt ons. Jeanet, onze collega die gespecialiseerd is in bemiddelende gesprekken, stelt een gesprek voor tussen Marja en de politie. Marja wil dat de politie zich bewust is van het effect van het meenemen op iemand. En de politie wil Marja uitleggen dat ze haar hebben meegenomen uit bezorgdheid.
In het gesprek blijkt dat Marja en de politie het allebei goed hebben bedoeld. De politie dacht er goed aan te doen Marja tot rust te laten komen in de Opvang Verwarde Personen. Marja wil de politie een spiegel voorhouden: niet iedereen die een verwarde indruk maakt, is ook verward. De politie heeft er van geleerd en Marja kan het nu achter zich laten. Marja is zo opgelucht, ze stuurt Jeanet een bos bloemen om haar te bedanken voor het bemiddelende gesprek. Zo kan een goed gesprek veel misverstanden oplossen.
*gefingeerde naam
De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column