Tweemaal betalen is één keer te veel

Op deze pagina

    Column
    Foto van een flitspaal

    Otto* is in Rotterdam geflitst omdat hij te hard reed. Het CJIB stuurt hem een boete van 111 euro. Otto vraagt via de website mijnpolitie.nl de flitsfoto op. Maar dit lukt niet. Ondertussen betaalt hij alvast de boete. Later kan hij dan het teveel betaalde geld terug krijgen. Maar zo simpel is het niet voor Otto.

    Otto vraagt de politie om de foto en krijgt dan via e-mail een foto, dat is niet zijn auto! Hij denkt heel even dat de zaak daarmee is opgelost, maar ontvangt een paar minuten laten een tweede bericht van de politie. 'Excuses, het eerste bericht berust op een misverstand.' De flitsfoto met zijn auto wordt meegestuurd. Otto gaat in beroep bij het CJIB. Hij vindt dat hij na het eerste bericht er op mocht vertrouwen dat de boete was ingetrokken. De officier van justitie verklaart zijn beroep met een standaardtekst ongegrond.

    Het wordt gekker, hij krijgt een tweede boete, van 163 euro. Het lijkt precies dezelfde verkeersovertreding, het is namelijk exact dezelfde datum, plaats en tijd. En hetzelfde bedrag, maar dan verhoogd met 52 euro, omdat hij niet op tijd  zou hebben betaald. Maar het beschikkingsnummer verschilt wel.

    Otto betaalt de tweede bon, maar gaat ook tegen deze boete in beroep. Hij mailt naar het CJIB, naar het Openbaar Ministerie en naar de politie, maar er gebeurt niets. Dan stuurt hij een mail naar de Nationale ombudsman.

    Hans, een van onze medewerkers, vraagt het na bij het CJIB. Het CJIB antwoordt vlot, Otto heeft inderdaad tweemaal betaald. Maar het CJIB kan daar niets aan doen. 'Als dat inderdaad voor hetzelfde feit is, kan alleen de politie corrigeren.' Dan legt Hans de kwestie voor aan de politie-eenheid Rotterdam. Hoe kan het dat Otto tweemaal een boete krijgt voor iets wat hij één keer heeft gedaan? 

    En waar het Otto niet lukt om contact te krijgen om het terug te draaien, lukt het Hans gelukkig wel. Hans schrijft Otto: 'de politie heeft mij bevestigd dat er een fout is gemaakt en heeft een en ander ook gecorrigeerd. Als het goed is, heeft het CJIB inmiddels een bedrag aan u terugbetaald.' Klagen heeft zin. Hans en zijn collega's van de Nationale ombudsman helpen ook u uit de problemen met de overheid.

    * Gefingeerde naam