Mevrouw K heeft een Ziektewetuitkering van het UWV. Regelmatig ontvangt zij brieven van het UWV, die zijn geadresseerd aan "de heer K" en waarin zij met "heer" wordt aangesproken. Dat komt omdat mevrouw K werd geboren als man en nog als man staat geregistreerd in de gemeentelijk basisadministratie. Zij vraagt het UWV herhaaldelijk om haar in correspondentie "mevrouw" te noemen. Volgens het UWV kan dat niet, omdat de administratie van het UWV is gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie en het UWV daarin geen persoonsgegevens kan aanpassen. Nadat ook klachtbehandeling bij het UWV niet tot het door haar gewenste resultaat had geleid, schreef mevrouw K naar de Nationale ombudsman. Zij had het UWV helemaal niet gevraagd om haar geslachtsregistratie te veranderen, zo schreef ze. Het enige dat zij wil is dat de aanhef in brieven door het UWV wordt veranderd in "mevrouw". Mevrouw K voelt zich door het UWV niet met respect behandeld.
Nadat het niet was gelukt om het probleem op informele wijze met het UWV op te lossen, nam de Nationale ombudsman de klacht verder in onderzoek. Het UWV bekeek het probleem van mevrouw K nogmaals en liet weten zijn eerdere standpunt te zullen herzien. Het UWV zal mevrouw K in de toekomst als "mevrouw" aanschrijven en heeft inmiddels de administratieve wijziging daartoe ingevoerd. De Nationale ombudsman neemt daarvan met instemming kennis. De klacht van mevrouw K is gegrond. Dat het UWV in deze zaak geen maatwerk toepaste, vindt de Nationale ombudsman niet behoorlijk.