In het voorjaar krijgt u de aanslagen voor gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting. Kunt u ze vanwege uw financiële situatie niet betalen? Dan kunt u de gemeente of het waterschap vragen om u kwijtschelding te verlenen. U kunt dit doen door het 'Aanvraagformulier kwijtschelding' in te vullen. U vindt het formulier op de website van de gemeente of het waterschap.
Wat gebeurt er als u de Aanvraag kwijtschelding hebt ingediend?
De gemeente of het waterschap neemt een beslissing over uw Aanvraag kwijtschelding. Bent u het niet eens met de beslissing? Dan moet u binnen tien dagen bij de gemeente of het waterschap een beroep indienen. Dat doet u met een brief. Op de beslissing die u heeft ontvangen, staat naar welk adres u dit beroep moet sturen.
Wat gebeurt er als u een beroep heeft ingediend?
Na uw beroep ontvangt u weer een beslissing. Deze laatste beslissing kunt u niet aan een rechter voorleggen. U kunt de beslissing wel voorleggen aan de Nationale ombudsman. Wij bekijken waarom u het niet eens bent met de beslissing. Soms vragen we dan de gemeente of het waterschap om opnieuw te kijken naar de beslissing. Soms geven we een oordeel over de beslissing in een brief of een rapport. Wij kunnen de gemeente of het waterschap niet dwingen om naar ons te luisteren. Maar meestal gebeurt dit wel.
Wat doet u als u het niet eens bent met de beslissing over uw Aanvraag kwijtschelding?
1. U kunt binnen tien dagen een beroep indienen. Dat betekent dat u een brief stuurt naar de gemeente of het waterschap. U stuurt het naar het adres dat op de beslissing staat.
2. Als uw beroep wordt afgewezen, bespreek de beslissing en uw redenen met een Juridisch Loket of met Sociaal Raadslieden bij u in de buurt. Het algemene telefoonnummer van het Juridisch Loket is 0900 8020. Sociaal Raadslieden bij u in de buurt kunt u vinden op www.sociaalraadslieden.nl of bel 030 721 0 721.
3. Vinden de medewerkers van het Juridisch Loket of de Sociaal Raadslieden uw redenen zinvol, maar luistert de gemeente of het waterschap niet? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Nationale ombudsman. Dit kan telefonisch, via het klachtenformulier of schriftelijk. Stuur dan een kopie van de beslissing mee en geef duidelijk aan waarom u het er niet mee eens bent.
Nationale ombudsman
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Gratis telefoonnummer: 0800 - 33 55 555 (maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur).
Tot wanneer kan ik een aanvraag kwijtschelding indienen?
Kunt u de belasting van de gemeente of het waterschap niet betalen? Dan kunt u hen vragen om kwijtschelding van deze belasting. De gemeenten en waterschappen vragen u om deze ‘Aanvraag kwijtschelding’ binnen een bepaalde tijd te doen. Wij raden u aan om u aan deze termijn te houden. Als u niet betaalt en geen Aanvraag kwijtschelding doet, brengt de gemeente of het waterschap u kosten in rekening. Dat bedrag kan flink oplopen.
Bent u te laat met uw Aanvraag kwijtschelding?
Dient u uw Aanvraag kwijtschelding te laat in? Dan is de gemeente of het waterschap toch verplicht uw aanvraag te behandelen. Ook als de deurwaarder al contact met u heeft opgenomen.
Heeft u de belastingen al betaald? Dan moet u uiterlijk binnen drie maanden de Aanvraag kwijtschelding indienen. Bent u te laat? Dan behandelt de gemeente of het waterschap uw aanvraag niet meer. U krijgt dan geen kwijtschelding meer.
Wat doet de Nationale ombudsman met mijn klacht over de Aanvraag kwijtschelding?
Wanneer kunt u bij de Nationale ombudsman klagen over de Aanvraag kwijtschelding?
Heeft u van de gemeente of het waterschap een beslissing ontvangen op uw Aanvraag kwijtschelding en bent u het er niet mee eens? Dan moet u eerst een beroep indienen bij de gemeente of het waterschap. Als uw beroep wordt afgewezen, kunt u terecht bij een Juridisch Loket of bij Sociaal Raadslieden bij u in de buurt. Het algemene telefoonnummer van het Juridisch Loket is 0900 8020. Sociaal Raadslieden bij u in de buurt kunt u vinden op www.sociaalraadslieden.nl of bel 030 721 0 721.
Vinden de medewerkers van het Juridisch Loket of de Sociaal Raadslieden uw redenen zinvol, maar luistert de gemeente of het waterschap niet? Dan helpt de Nationale ombudsman u graag verder.
Hoe beoordeelt de Nationale ombudsman mijn klacht over de Aanvraag kwijtschelding?
Heeft u bij de Nationale ombudsman een klacht ingediend over uw aanvraag kwijtschelding? Dan bekijken wij of de gemeente of het waterschap een juiste beslissing heeft genomen. We kijken bijvoorbeeld of de gemeente of het waterschap de wetten en regels goed heeft uitgevoerd. Een belangrijke wet over dit onderwerp is de Invorderingswet 1990. Deze wet is uitgewerkt in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 en de Leidraad Invordering 1990.
Wanneer heeft u recht op kwijtschelding?
Het is lastig te zeggen wanneer de gemeente of het waterschap u kwijtschelding moet verlenen. Het heeft onder meer te maken met uw persoonlijke en financiële omstandigheden. De gemeente of het waterschap kijkt naar uw bezit, uw inkomen en het moment dat u de aanvraag kwijtschelding doet. Ook moet de gemeente of het waterschap naar alle belangen kijken. En een redelijke beslissing nemen. Dit betekent dat de gemeente of het waterschap niet alleen kijkt naar de letter van de wet, maar ook naar de bedoelingen daarachter. Dat wil bijvoorbeeld zeggen dat bepaalde bedragen soms niet meetellen als bezit. Zoals wanneer u een vergoeding heeft gekregen voor brandschade. Want dat geld is bedoeld om de schade te betalen. Wij vinden het belangrijk dat de overheid zich in zulke gevallen soepel opstelt.
Is een Aanvraag kwijtschelding zinvol voor mij?
Wilt u weten of het voor u zinvol is om een Aanvraag kwijtschelding in te dienen? Neem dan contact op met de gemeente of het waterschap. U kunt eventueel ook terecht bij het Juridisch Loket of Sociaal Raadslieden bij u in de buurt. Het algemene telefoonnummer van het Juridisch Loket is 0900 8020. Sociaal Raadslieden bij u in de buurt kunt u vinden op www.sociaalraadslieden.nl of bel 030 721 0 721.