Verzoekster, die bij de IB-Groep aanvankelijk was aangemeld voor een studie waarvoor geen selectieprocedure gold, probeerde naderhand enkele malen een wijziging door te geven in deze aanmeldingsgegevens. Zij had namelijk besloten dat zij vanaf 1 september 2005 toch een studie met een selectieprocedure wilde gaan volgen. Na de sluitingsdatum voor de aanmelding (15 mei 2005) kwam verzoekster erachter dat zij niet had deelgenomen aan de selectie; haar studiegegevens waren nooit aangepast.
Verzoekster klaagde erover dat de IB-Groep haar niet had laten deelnemen aan de loting, dit ondanks het feit dat zij tijdig een wijziging in de studie van haar eerste voorkeur had doorgegeven en dit op 13 mei 2005, na contact met een medewerker van de IB-Groep, nogmaals per faxbericht had gedaan.
Op 2 en 13 mei 2005 gaf verzoekster via internet wijzigingen door in haar studiegegevens. De Nationale ombudsman overwoog dat het verzoekster, gezien hetgeen de IB-Groep op dit punt had aangegeven, duidelijk had kunnen zijn dat de door haar gebruikte internetapplicatie uitsluitend kon worden gebruikt om wijzigingen in haar studiefinancieringsgegevens door te geven. Daar kwam bij dat verzoekster door de IB-Groep diverse malen erop werd gewezen dat wijzigingen in de aanmeldingsgegevens alleen via het formulier `Wijziging aanmelding' konden worden doorgegeven. Ten slotte had verzoekster uit de terugmeldingen die zij van de IB-Groep ontving kunnen opmaken dat de via internet doorgegeven wijzigingen niet het beoogde resultaat hadden. Verzoekster kon dan ook niet in redelijkheid van de IB-Groep verwachten dat de door haar via internet doorgegeven wijzigingen als wijziging van haar aanmeldingsgegevens werden aangemerkt dan wel dat de IB-Groep naar aanleiding van deze wijzigingen nader onderzoek verrichte.
Op 13 mei 2005 probeerde verzoekster, per faxbericht, nogmaals een wijziging in haar aanmeldingsgegevens door te geven aan de IB-Groep. Zij gebruikte hiervoor een formulier `Wijziging student' dat, blijkens het opschrift, is bedoeld om wijzigingen in studiefinancieringsgegevens door te geven. Dit formulier werd, nadat hierover blijkbaar telefonisch contact met de IB-Groep had plaatsgevonden, naar het faxnummer van het CBAP gezonden. Het CBAP zond het formulier door naar de afdeling Studiefinanciering; het leidde niet tot een wijziging in verzoeksters aanmeldingsgegevens. Zoals de IB-Groep ook erkende in haar nadere reactie op de klacht, had de behandelend medewerker van het CBAP onder de genoemde omstandigheden - in het bijzonder het feit dat het formulier kort voor de sluitingsdatum van de aanmelding naar het faxnummer van het CBAP was gezonden - er juist aan gedaan de wijziging op te vatten als een wijziging in verzoeksters aanmeldingsgegevens dan wel nader onderzoek te verrichten naar verzoeksters bedoelingen.