2007/246

Rapport

Verzoeker diende op 1 maart 2005 telefonisch een klacht in bij het meldpunt verpleeghuiszorg over het management, de klachtencommissie en de cliëntenraad van verpleeghuis X.

Verzoeker klaagt erover dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg, werkgebied Zuidwest, van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, zijn melding van 1 maart 2005 over verpleeghuis X niet in behandeling heeft genomen, omdat er geen sprake zou zijn van een structureel probleem bij dat verpleeghuis.

De Inspectie nam de melding niet in behandeling. Nu de voornaamste reden daarvoor was, dat er geen sprake was van een structureel probleem bij verpleeghuis X, neemt de Nationale ombudsman deze redengeving als uitgangspunt voor zijn beoordeling. De beslissing van de inspectie was gebaseerd artikel 5 van de Leidraad. De Inspectie baseerde dat oordeel met name op zijn inspectiebezoek van 30 september 2004 aan verpleeghuis X. Volgens verpleeghuis X zelf was er medio 2004 op een bepaalde afdeling van verpleeghuis X sprake van onder het minimum aanvaardbare zorg en zou er, volgens het verpleeghuis, geruime tijd nodig zijn om adequate maatregelen te nemen voor kwaliteitsverbetering. Verder kwam de klachtencommissie in datzelfde jaar tot de conclusie, dat er sprake was van klachten over de zorg met een structureel karakter en dat de situatie op genoemde afdeling van verpleeghuis X schokkend was en dat ingrijpende maatregelen in organisatorische en personele zin op hun plaats zouden zijn. Alleen al gelet op deze berichtgeving, die bij de inspectie bekend was, was er alle aanleiding om een melding op 1 maart 2005 over verpleeghuis X serieus te nemen. Het enkele feit dat er op 30 september 2004 kennelijk door de inspectie was geconstateerd dat bij verpleeghuis X de basiszorg op dat moment was gegarandeerd, kon niet tot de constatering leiden dat er op 1 maart 2005 geen structureel probleem bij dat verpleeghuis (meer) zou kunnen zijn. De inspectie kan niet worden gevolgd in zijn standpunt om daarom geen werk te maken van verzoekers melding.

strijd met het redelijkheidsvereiste, klacht is gegrond

Instantie: Inspectie voor de Gezondheidszorg

Klacht:

Verzoekers melding over verpleeghuis X niet in behandeling genomen, omdat er geen sprake zou zijn van structureel probleem bij dat verpleeghuis.

Oordeel:

Gegrond