Verzoeker had de intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) een brief geschreven om zijn ongenoegen te uiten over het feit dat de ISD in het kader van een periodiek heronderzoek naar het recht op bijstand zijn bezwaarschrift met alle bijlagen, inclusief een aantal bankafschriften, in handen had gesteld van de Bezwaarschriftencommissie ISD. De ISD achtte zijn klacht ongegrond; in de motivering van zijn beslissing merkte de ISD onder meer op dat verzoeker zelf zijn bankafschriften niet onleesbaar had gemaakt.
Verzoeker klaagde erover dat de ISD hem niet had geïnformeerd over de mogelijkheid de uitgaven op zijn bankafschriften onleesbaar te maken.
De Nationale ombudsman overwoog dat het vereiste van actieve en adequate informatieverstrekking met zich bracht dat (inter)gemeentelijke sociale diensten cliënten actief dienen te informeren over de mogelijkheid die zij in beginsel hebben om de uitgaven op hun bank- en giroafschriften onleesbaar te maken. Het was niet juist dat de ISD dit niet had gedaan. De klacht was gegrond.
Informatieverstrekking