Als gevolg van een gestolen identiteitsbewijs kreeg verzoeker ernstige maatschappelijke problemen en voor het oplossen daarvan had hij te maken met in totaal vijf instanties, vier overheidsinstanties en TNT Post.
Verzoeker klaagde over het gebrek aan compensatie en hulp van diverse (overheids)instanties in verband met de gevolgen die hij heeft ondervonden van de identiteitsfraude met zijn gestolen identiteitskaart.
De onderhavige zaak is onderzocht met een op de praktijk van de Nationale ombudsman toegepaste Kafkamethode. Kort gezegd bestaat deze methode eruit dat er na een analyse van de casus, een gesprek (expertmeeting) plaatsvindt met alle betrokken partijen. Tijdens deze bijeenkomst wordt het verhaal van de betrokken burger besproken, worden de knelpunten geanalyseerd en wordt er gezocht naar stappen die de verschillende instanties kunnen zetten om de betrokken burger te helpen en het systeem zo te organiseren dat dergelijk situaties in de toekomst kunnen worden voorkomen. Tijdens de expertmeeting wordt duidelijk dat de ervaringen en problemen die verzoeker heeft ervaren inzake de fraude met zijn identiteitskaart door iedereen worden erkend en herkend. Hoewel de wijze waarop zijn identiteitskaart is gestolen niet veel voorkomt, zijn de gevolgen van die diefstal herkenbaar.
Dit rapport bevat geen behoorlijkheidsoordeel van de Nationale ombudsman, maar een lijst met afspraken waar de betrokken instanties zich aan verbonden hebben.
Zo is het Ministerie van BZK onder meer bezig met een onderzoek naar de mogelijkheid om de gegevens over gestolen of vermiste identiteitsbewijzen beter bereikbaar te maken voor particulieren en overheid. Ook werd verzoeker hulp aangeboden namens de instanties en ontving hij een gezamenlijk financieel gebaar ( € 15.000) van de instanties uit coulance.