Rapportbrief: dringend duurzame oplossing nodig voor aanhoudende problemen in PI-winkels

Rapport

De Nationale ombudsman krijgt nog altijd signalen over problemen rond de werking van winkels in penitentiaire inrichtingen (PI's). Hij deelde zijn zorg hierover al eerder met de minister voor Rechtsbescherming. Die liet in 2018 weten dat er opstartproblemen waren met een nieuw systeem voor de winkels. Ruim twee jaar later zijn die problemen er echter nog steeds en lijken inmiddels structureel. Daarom vraagt de ombudsman hier in een brief opnieuw aandacht voor bij de minister en roept hem op met een duurzame oplossing te komen zodat de problemen definitief tot het verleden behoren.

Problemen met winkels in PI's spelen al lang. De Nationale ombudsman deed hier in 2015 onderzoek naar. De staatssecretaris voor Veiligheid en Justitie liet daarop weten over te stappen op een nieuw systeem dat moest zorgen voor een betere prijs en kwaliteit van de producten in de winkels. In 2017 werd dit systeem geïntroduceerd. Maar hierdoor ontstonden nieuwe problemen. En de klachten hierover houden aan, ondanks inspanningen van de DJI de problemen te verhelpen. Zo worden producten niet (juist) geleverd, verloopt de terugbetaling van niet-geleverde producten moeizaam, zijn prijzen hoog ten opzichte van de buitenwereld en zijn producten regelmatig slecht van kwaliteit of bedorven.   

Ook burgers die zijn veroordeeld tot een gevangenisstraf hebben recht op een behoorlijke behandeling door de overheid. Vooral omdat gedetineerden geheel afhankelijk zijn van de overheid. De ombudsman heeft er begrip voor dat er dingen mis kunnen gaan in de PI-winkels, maar hij vindt het niet acceptabel dat er een structureel probleem lijkt te ontstaan. (dossiernummer: 2017.26834)