Nationale ombudsman slaat alarm over gebrekkige postbezorging door de overheid

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    De Nationale ombudsman maakt zich grote zorgen over de betrouwbaarheid van de postbezorging door de overheid. In zijn brief aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties waarschuwt hij dat steeds meer burgers hierdoor in de problemen komen. Klachten over verdwenen of te late post worden bovendien steevast afgewezen, waardoor gedupeerde burgers nergens terecht kunnen.

    ""

    Groot aantal klachten

    De ombudsman heeft een groot aantal klachten ontvangen over instanties als het CJIB, het Openbaar Ministerie, de rechtspraak, de IND, het UWV, de SVB, de Belastingdienst en gemeenten. Brieven van deze instellingen komen te laat aan of zelfs nooit aan. Naast de gebrekkige postbezorging zelf, klagen burgers ook over de manier waarop klachten worden afgehandeld: zowel overheidsinstanties als PostNL nemen geen verantwoordelijkheid.

    Schrijnende voorbeelden

    In zijn brief beschrijft de ombudsman schrijnende situaties. Zo ontving een burger direct een dwangbevel voor waterschapsbelasting, zonder ooit een eerdere aanmaning te hebben gezien – deze was kwijtgeraakt in de post. Haar klacht werd door het waterschap niet in behandeling genomen. De reden? ‘Niet-ontvangen post is geen gegronde reden voor een klacht.’

    Een andere burger ontving een belangrijke uitspraak van de rechtbank pas nadat de beroepstermijn al gedeeltelijk was verstreken. De rechtbank kon de burger geen track-and-trace-code verstrekken, waardoor hij niet kon achterhalen waar het poststuk gebleven was. 

    Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: “Hoe de overheid zich nu opstelt is onbehoorlijk. Op deze manier komen de problemen op het bordje van de burger terecht in plaats van bij de niet-functionerende postbezorging.” 

    Breder probleem

    Niet alleen burgers melden zich bij de ombudsman over de gebrekkige postbezorging. Ook vanuit overheidsinstanties ontvangen wij meldingen dat ze hiermee geconfronteerd worden. En bijvoorbeeld bezwaarschriften niet binnen de wettelijke termijn ontvangen worden. Ook leidde de slechte postbezorging bij de Tweede Kamerverkiezingen tot problemen: duizenden kiezers kregen hun stempas te laat of helemaal niet.

    Van Zutphen: De overheid blijft verantwoordelijk voor de postbezorging, ook wanneer ze dit door PostNL laat uitvoeren. Dus óf de overheid zorgt dat de post goed aankomt, óf de overheid helpt de burger die hierdoor in de knel komt. Zo simpel is het.”

    Oproep tot actie

    De ombudsman roept overheden op verantwoordelijkheid te nemen en burgers niet op te zadelen met bewijsproblemen rond te laat bezorgde of verloren post. Hij pleit voor een soepele omgang met termijnen. Ook vraagt hij overheden om klachten over gebrekkige postbezorging beter te behandelen. De ombudsman vraagt minister Uitermark om uitvoeringsinstanties hierop aan te sturen.

    De ombudsman heeft ook de minister van Economische Zaken (verantwoordelijk voor de postmarkt), de minister en staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de staatssecretaris voor Rechtsbescherming aangeschreven. De brieven zijn te raadplegen via de website van de ombudsman.

    Bijlagen

    Brief over gebrekkige postbezorging aan minister BZK (pdf, 167.79 kB)
    Brief over gebrekkige postbezorging aan minister EZ (pdf, 156.81 kB)
    Brief over gebrekkige postbezorging aan ministerie JenV (pdf, 170.41 kB)
    Brief over gebrekkige postbezorging aan uitvoeringsorganisaties (pdf, 167.6 kB)