De Nationale ombudsman ontvangt nog altijd regelmatig klachten over de slechte bereikbaarheid van de BelastingTelefoon. In juli waarschuwde de ombudsman al dat het onbeantwoord blijven van vragen, verstrekkende gevolgen kan hebben voor burgers.
De ombudsman drong toen ook bij staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) aan op een snelle oplossing. De overheid mag niet het risico nemen dat burgers vanwege een lange wachttijd aan de telefoon afhaken en daardoor geen antwoord op hun vragen krijgen. Burgers zoeken niet voor niets contact met de overheid. De Nationale ombudsman bleef daarom vinger aan de pols houden. Inmiddels is er ook landelijk meer aandacht voor de problemen.
Gevolgen voor burgers
De Belastingdienst erkent de problemen, maar heeft nog altijd te kampen met personeelstekort. Via extra informatie op de website en de mogelijkheid tot terugbellen hoopt de Belastingdienst mensen tegemoet te komen. Maar daarmee zijn de problemen nog niet opgelost. Zo klagen burgers bij de Nationale ombudsman dat het hen, door de slechte bereikbaarheid, niet lukt op tijd een betalingsregeling af te spreken of om uitstel van betaling aan te vragen. De ombudsman heeft ook gesproken met burgers die al zijn geconfronteerd met dwangbevelen, omdat het invorderingstraject gewoon doorloopt terwijl zij de dienst niet kunnen bereiken.
Klacht indienen bij de Nationale ombudsman
De Nationale ombudsman blijft de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon volgen tot de dienstverlening weer op peil is. Burgers met klachten over de bereikbaarheid van de BelastingTelefoon, kunnen contact opnemen met de Nationale ombudsman.
Loopt u vast bij de Belastingdienst? Wij helpen u graag verder. Kijk hier voor meer informatie over de Belastingdienst. Of dien direct online een klacht bij ons in. Telefonisch kan ook, via 0800 - 33 55 555.