Per 5 maart heeft de Nationale ombudsman een nieuwe huisstijl. En als eerste uiting een nieuwe website. Uitgangspunt voor beiden is om nog toegankelijker en laagdrempeliger te zijn.
Zo helpt de nieuwe website bezoekers direct verder. Komen zij er bijvoorbeeld niet uit met het CAK, de Belastingdienst of politie? Vanaf de homepage hebben zij een directe ingang naar deze en andere instanties en kunnen zij snel zien welke weg zij moeten volgen voor een oplossing voor hun probleem. Daarbij is de informatie op de website zo beperkt en toegespitst mogelijk gehouden. Ook heeft de website, zo blijkt uit onderzoek, een rustige uitstraling zodat bezoekers niet onnodig worden afgeleid.
Nieuwe huisstijl
De nieuwe huisstijl van de ombudsman bestaat uit cirkels die steeds verschillen in kleur en afstand van elkaar. De cirkels staan voor ontmoetingen tussen mensen. De variatie in kleur voor de diversiteit van die ontmoetingen. Zo komen wij mensen tegen die er niet uitkomen met de overheid; wij helpen hen op weg en daarna gaan we uit elkaar. We brengen verschillende overheden samen om bijvoorbeeld een probleem op te lossen waar zij allemaal een rol in hebben. De ontmoetingen zijn nationaal maar ook internationaal.
Voor de kleur en vorm is gekozen vanwege de laagdrempelige, toegankelijke uitstraling. De Nationale ombudsman is er immers voor iedereen als het misgaat tussen hen en de overheid. En denkt ook mee met overheden om hen anders te laten kijken naar hun diensten, processen en innovaties.