De Belastingdienst Caribisch Nederland (BCN) neemt een aanbeveling van de Nationale ombudsman over en houdt een kasfunctie open. De Consumentenbond Unkobon diende een klacht bij de Nationale ombudsman in omdat de BCN de kasfunctie op Bonaire helemaal had gesloten. Mensen konden alleen nog elektronisch overmaken of contant bij de bank betalen. De ombudsman noemt het sluiten van alle kassa's zonder alternatieve mogelijkheden niet behoorlijk.
In reactie op het onderzoek van de ombudsman heeft de Belastingdienst met de Girobank gezocht naar een gratis oplossing. Vanaf 1 januari kunnen bewoners kosteloos contant betalen bij de Girobank. Dit geldt voor alle betalingen op rekening van de Belastingdienst (dus ook voor betalingen aan het OLB, de Voogdijraad en het OM).
Achtergrond
Op Bonaire heeft een grote groep bewoners een laag inkomen. Mensen hebben hierdoor niet altijd gemakkelijk toegang tot internet. Ook hebben niet alle mensen een bankrekening. Deze mensen moesten bij een bank contant geld storten waarna de bank het geld overmaakt naar de BCN. Hieraan zijn kosten verbonden. De ombudsman concludeert dat de BCN de belangen van deze groepen niet voldoende heeft meegewogen in zijn beslissing de kasfunctie geheel af te schaffen. De ombudsman heeft er met instemming kennis van genomen dat er inmiddels een alternatief wordt geboden.