Vanaf 1 januari 2015 gaat er iets veranderen voor mensen met een persoonsgebonden budget (pgb). Tot die datum ontvangen mensen zelf het budget, maar vanaf januari gaat de SVB het budget beheren en de zorgverleners uitbetalen. Die budgetten worden toegekend door de gemeente of door het zorgkantoor. De SVB mag dat pas als de zorgovereenkomst is goedgekeurd door de gemeente of het zorgkantoor. Het Servicecentrum PGB in Utrecht is vanaf augustus bezig met het opvragen van zorgovereenkomsten; het gaat totaal om meer dan 200.000 overeenkomsten van zo’n 140.000 budgethouders. Dit zijn overeenkomsten tussen de budgethouder (de burger die zorg nodig heeft) en de zorgverlener.
Vragen over het pgb?
De Nationale ombudsman ontvangt regelmatig telefoontjes van mensen die hierover vragen hebben, maar kan deze vragen niet beantwoorden. Op de website van de SVB kunt u nalezen wat voor u van belang is. Tevens leest u hier over de laatste ontwikkelingen en maatregelen die de SVB heeft genomen om achterstanden bij de verwerking van de zorgovereenkomsten in te lopen en om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren.
Uitbetaling aan zorgverleners gegarandeerd
Gemeenten, zorgkantoren en de SVB doen er op dit moment alles aan om de zorgovereenkomsten te verwerken en goed te keuren. De SVB heeft laten weten dat de uitbetaling vanuit de pgb’s aan zorgverleners is gegarandeerd. Er gelden hiervoor wel twee voorwaarden: de budgethouder moet de zorgovereenkomst naar de SVB hebben opgestuurd en de SVB moet bericht hebben gehad van de gemeente of het zorgkantoor dat er een pgb is toegekend. De SVB zorgt vervolgens voor uitbetaling aan de zorgverlener.
Budgethouders kunnen hun facturen in januari indienen, ook als er nog geen definitieve goedkeuring op de zorgovereenkomst is. Alle budgethouders die wel al een zorgovereenkomst hebben toegestuurd, maar nog niets hebben gehoord, ontvangen hierover in de komende twee weken een brief van de SVB.