"Wat een goed initiatief!", dat was steevast de eerste reactie op de primeur van het Ombudscafé. Ongeveer 40 burgers en publiek professionals kwam hier op 9 december naartoe om de ombudsman te voeden met wat volgens hen in de samenleving of op de werkvloer van ambtenaren speelt. Op de achterkant van het speciale Ombudscafé-bierviltje kwamen de meest uiteenlopende statements, opmerkingen en ideeën te voorschijn.
"Ik maak me grote zorgen over de gijzeling van mensen bij een verkeersboete", schreef iemand. "De menselijke maat mis ik in de dienstverlening van de overheid aan burgers", bracht een ander in. Of "De positie van vreemdelingen is zorgwekkend." Addie Stehouwer, subsituut-ombudsman, reflecteerde samen met het publiek op de inbreng. Verder gingen medewerkers van de Nationale ombudsman – onder muzikale noten van muzikant Lonny van Dijk - in gesprek met de gasten.
Aan het einde van de namiddag vond een bijzondere rondleiding plaats. De cafébezoekers kregen een kijkje achter de schermen op het Ombudsplein. Gabriella Bekman ( Directeur) en Addie Stehouwer namen de cafébezoekers mee in een verhaal over de wijze waarop een klacht wordt behandeld.
De cafégasten gingen vergenoegd huiswaarts. "Ja, van mij mogen meer organisaties dit doen. Wat leuk dat de ombudsman zich zo open stelt."