Nieuwe, handige zoekfunctie op www.nationaleombudsman.nl

Op deze pagina

    Nieuwsbericht

    Heeft u een klacht over een gemeente en komt u er samen met de gemeente niet uit? Dan is er altijd nog een onafhankelijke instantie waar de klacht behandeld kan worden. Vanaf 1 januari 2006 is op onze website eenvoudig per gemeente op te zoeken welke onafhankelijke instantie de klacht kan behandelen. In veel gevallen is dat de Nationale ombudsman, maar dat geldt niet voor alle gemeenten.

    De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid, maar niet over alle gemeenten. Ongeveer de helft van de gemeenten heeft namelijk een eigen ombudsvoorziening, zoals een onafhankelijke klachtencommissie of een gemeentelijke ombudsman. Op deze website kan nu op gemeentenaam worden gezocht waar men terecht kan. Op die manier verwijst de Nationale ombudsman mensen eenvoudig en snel door naar het juiste adres. Daarnaast blijft het gratis 0800- nummer (0800 - 33 55 555) van kracht voor informatie over de manier waarop een klacht kan worden ingediend.

    Het starten van deze zoekfunctie hangt samen met een wetswijziging in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hierin is opgenomen dat de Nationale ombudsman klachten over gemeenten kan behandelen, tenzij gemeenten aangeven dat er een eigen ombudsvoorziening in het leven is geroepen.