De Nationale ombudsman geeft het regionale politiekorps Brabant Zuid-Oost in overweging om het project ‘Horkenlijn' een andere naam te geven. Hij doet dit na een onderzoek naar aanleiding van een klacht van een vrouw. Zij ervoer een bekeuring na een melding bij de Horkenlijn als grievend en stigmatiserend. De Nationale ombudsman oordeelde haar klacht gegrond.
Het project 'Horkenlijn' is een initiatief van regiopolitie Brabant Zuid-Oost om de pakkans van grove verkeersovertreders te vergroten. Iedere opsporingsambtenaar kan relevante gegevens naar dit meldpunt doorbellen, waarna een snelle geautomatiseerde verwerking plaatsvindt en een sanctie volgt. Onder een 'hork' wordt iemand verstaan die maatschappelijk onaanvaardbaar asociaal verkeersgedrag vertoont en/of iemand die opzettelijk een brutale en/of gevaarlijke verkeersovertreding begaat
Taalgebruik grievend en stigmatiserend
De vrouw klaagde eerst bij het korps zelf. De korpsbeheerder achtte de klacht echter ongegrond omdat de benaming van het project betrekking heeft op bepaald gedrag en niet op de persoon. De Nationale ombudsman vond de klacht wel gegrond. Hij oordeelde dat uit oogpunt van professionaliteit van een overheidsinstantie zakelijk taalgebruik mag worden verwacht. Dat brengt met zich mee dat woorden die in het dagelijks taalgebruik als scheldwoord zijn aan te merken niet horen te worden gebruikt bij het benamen van een project. Van dergelijke woorden kan namelijk een onnodig grievende werking uitgaan. Hoewel de politie niet de intentie had om de vrouw uit te schelden, vindt de ombudsman het wel begrijpelijk dat de vrouw de mededeling als grievend en stigmatiserend heeft ervaren. De Nationale ombudsman geeft de korpsbeheerder dan ook in overweging om het project een andere naam te geven, met een zakelijke uitstraling.