Schadeafhandeling kanaal Almelo-De Haandrik

Op deze pagina

    De Nationale ombudsman wil dat de provincie Overijssel de schade die is ontstaan door werkzaamheden aan het kanaal Almelo-De Haandrik behoorlijk afhandelt. Met behoorlijk bedoelt de ombudsman dat de provincie het goede doet voor de bewoners die schade hebben aan hun huizen. Want bewoners lopen nog steeds tegen problemen aan. Zo worden afspraken niet altijd nagekomen, is de communicatie niet goed en ervaren ze ongelijke behandeling. De ombudsman schrijft dat in een brief aan Martijn Dadema, gedeputeerde van de provincie Overijssel.

    Vrouw fiets langs kanaal. Naast haar staan huizen die ondersteund worden

    De Nationale ombudsman ontving de afgelopen jaren verschillende klachten van bewoners over de schadeafhandeling. Na het rapport van Mona Keijzer, dat ze schreef in de opdracht van de Provinciale Staten, is de schaderegeling eind 2023 vernieuwd. Maar bewoners lopen nog steeds tegen problemen aan. Dat blijkt uit gesprekken tussen een aantal bewoners en medewerkers van de Nationale ombudsman. Een bewoner: "Ik hoef er echt niet op vooruit te gaan, maar ik verlang gewoon een huis dat recht staat."

    Problemen

    In de brief aan gedeputeerde Martijn Dadema noemt de ombudsman vier belangrijke punten die inwoners hebben genoemd tijdens de gesprekken. 

    1. De provincie is zeer voorzichtig met het betalen van schade en onkosten. Ze lijkt vooral oog te hebben voor een bovengrens. Bewoners mogen er niet beter van worden. 
    2. Bewoners zijn al heel lang onzeker over de toekomst en dat heeft invloed op hun leven. Ook voor hun kinderen is dat heel moeilijk. In het rapport 'Waar ik bij ben' van de Kinderombudsman vertelt een kind daarover. 
    3. Bewoners vinden de communicatie met de provincie niet goed. Afspraken worden niet altijd nagekomen. Vragen worden niet of pas na vaak vragen beantwoord. Sommige bewoners hebben al zes verschillende contactpersonen gehad.
    4. Bewoners ervaren ongelijke behandeling bij de schadevergoeding en herstel van de woning. Het is onduidelijk hoe de provincie beslist over schade en herstel en welke informatie ze daarvoor gebruikt.

    Duidelijkheid

    De ombudsman vindt het belangrijk dat de provincie aandacht heeft voor deze punten. Hij adviseert om de adviezen uit het rapport van Keijzer samen met bewoners uit te werken. Ook is het nodig dat de provincie duidelijkheid geeft over onzekerheden, zoals de kans op schade bij toekomstige werkzaamheden. De ombudsman verwacht in die situaties dat de provincie soepel omgaat met de schadeafhandeling.  

    De komende tijd blijft de ombudsman volgen hoe de schadeafhandeling verloopt. Ook volgt hij of de adviezen uit het rapport van Keijzer door de provincie worden overgenomen en uitgevoerd. 

    Dit speelt er

    Het kanaal Almelo – de Haandrik werd tussen 2011 en 2016 verbreed en verdiept voor grotere scheepvaart. Na de werkzaamheden kwamen bij de provincie Overijssel vierhonderd schademeldingen binnen van omwonenden omdat hun huizen langs het kanaal verzakten. In een aantal gevallen moesten bewoners verhuizen. De provincie zette een schaderegeling op, maar een deel van de bewoners voelde zich in de steek gelaten. In opdracht van Provinciale Staten deed Mona Keijzer onderzoek naar de schadeafhandeling. In haar rapport schreef ze dat de schaderegeling 'menselijker, makkelijker en milder' moet. 

    Foto: ANP