Emiel (niet de echte naam) wil bij zijn huis graag een erfafscheiding, zoals een schutting, plaatsen. Hij zoekt hierover informatie op de website van de gemeente. Op basis van de informatie die hij vindt, concludeert hij dat hij een omgevingsvergunning nodig heeft. Dus vraagt Emiel die aan bij zijn gemeente. Later komt naast de vergunning, ook een factuur binnen voor de leges. Dit zijn kosten voor het regelen van de vergunning. Emiel moet een flink bedrag betalen.
Kost het geld?
Emiel is overvallen door de factuur. Hij wist helemaal niet dat het geld kost om een omgevingsvergunning aan te vragen. En hij had hier niks over gelezen op de website van de gemeente. Hij dient een klacht in bij de gemeente.
De gemeente zegt dat Emiel zijn geld helaas niet terugkrijgt. Het is volgens haar algemeen bekend dat het gebruiken van dienstverlening geld kost. Ook staat de informatie hierover op de website en had hij het dus kunnen weten.
Goede informatieverstrekking
Emiel vindt dit niet eerlijk en neemt contact op met de Nationale ombudsman. Onze collega Nadia (niet de echte naam) bekijkt de brieven en mailwisselingen van Emiel en de gemeente en start een onderzoek. Ze stelt de gemeente een aantal vragen en gaat daarbij vooral in op het belang van goede informatieverstrekking. Vindt de gemeente dat zij dit wel goed heeft gedaan?
Op de website
De gemeente reageert op de vragen van Nadia. De gemeente vindt nog steeds dat het algemeen bekend is dat er kosten gemaakt worden voor dienstverlening, zoals in dit geval het regelen van een omgevingsvergunning. Wel liep ze de digitale zoekopdracht van Emiel na. Het blijkt dat Emiel vanuit de pagina over vergunningsvrije erfafscheidingen gelijk heeft doorgeklikt naar het omgevingsloket. Hierdoor zag hij de informatie over de kosten van vergunningsplichtige erfafscheidingen over het hoofd. De gemeente laat weten dat die informatie wel gewoon op de website staat op de pagina over omgevingsvergunningen onder het kopje 'veel gestelde vragen'.
Leren van de klacht
Toch vindt de gemeente dat ze hiervan kan leren. De gemeente gaat de informatie op de website nog eens kritisch bekijken. Daar ben ik blij mee. Ik vind namelijk dat de overheid ervoor moet zorgen dat mensen de juiste informatie krijgen, dat deze informatie klopt en volledig en duidelijk is. Dit geldt dus ook voor informatie over de kosten voor een omgevingsvergunning. Door de informatie alleen onder een kop als 'veel gestelde vragen' te zetten, loop je het risico dat mensen deze informatie mislopen en op een vervelende manier verrast worden, zoals Emiel.
De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.
Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 1 juni 2024.