Problemen met de beslagvrije voet

Er blijft te weinig over

Op deze pagina

    Column
    Een jongvolwassen vrouw zit achter haar laptop aan een keukentafel te werken.

    Lucia (niet de echte naam) heeft een ziektewetuitkering. Van dat bedrag moet zij maandelijks rondkomen. Wanneer Lucia een brief krijgt van de deurwaarder, schrikt ze. Ze leggen beslag op haar ziektewetuitkering. Hierbij moet de deurwaarder wel rekening houden met de beslagvrije voet. Dat is het minimale geldbedrag dat iemand nodig heeft om van te kunnen leven. Denk bijvoorbeeld aan het geld voor boodschappen, huur of zorgverzekering. De deurwaarder mag geen beslag leggen op dat geldbedrag.

    Nieuwe berekening

    Lucia laat haar beslagvrije voet opnieuw uitrekenen en die komt hoger uit dan eerst. Fijn! Dan houdt ze wat meer geld over dan ze dacht. Ze vraagt de deurwaarder om de nieuwe berekening door de sturen naar het UWV. Op deze manier moet goed geregeld zijn dat Lucia elke maand het juiste bedrag aan uitkering krijgt uitbetaald.

    Niks ontvangen

    Maar wanneer Lucia een tijdje na de aanpassing belt met het UWV, vertellen zij Lucia dat zij nog niks hebben gehoord van de deurwaarder. Lucia belt de deurwaarder en zij zeggen dat ze het wél gelijk hebben opgestuurd aan het UWV. Lucia belt opnieuw naar het UWV en zij zeggen nog steeds dat ze niks hebben ontvangen. Lucia vindt het heel verwarrend en snapt niet waar het fout gaat, maar ze hoopt dat het goed komt met de betaling.

    Te weinig geld

    Helaas voor Lucia gaat het toch fout met de betaling. Omdat het UWV de aanpassing nog niet verwerkt heeft, krijgt Lucia de oude beslagvrije voet overgemaakt. Dit is te weinig. Gelukkig belooft de deurwaarder aan Lucia om haar het verschil over te maken. Maar wanneer ze dit controleert, ziet ze dat ze ook dat nog niet heeft ontvangen.

    Lucia houdt zo te weinig geld over om van te leven. Ze is radeloos en belt met de Nationale ombudsman. Onze collega Claire (niet de echte naam) belt met Lucia om te horen wat er aan de hand is. Ze neemt contact op met de deurwaarder. Zij geven aan dat ze de melding op tijd hebben doorgegeven aan het UWV en zelfs nog een herinnering hebben gestuurd. Dat is natuurlijk fijn, maar de deurwaarder had ook beloofd het verschil nog over te maken aan Lucia. En dat hebben ze niet gedaan.

    Eenmalige fout

    Na wat uitzoekwerk blijkt inderdaad dat de deurwaarder een fout heeft gemaakt. Ze maken het bedrag zo snel mogelijk alsnog over naar Lucia. Ik hoop dat het bij een eenmalige fout blijft en de aanpassing ook snel bij het UWV verwerkt wordt. Dan hoeft Lucia zich geen zorgen meer te maken.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 29 juli 2023.