In de wielen gereden

Op deze pagina

    Column
    Automonteur staat voor een auto met open motorkap

    Tobias (niet de echte naam) kocht een BMW in het buitenland. Hij liet de auto keuren bij RDW locatie A. Na een controle wees de keurmeester Tobias op een probleem met codes. Een code op een plastic kap aan de motor was niet hetzelfde als de code van de auto. De keurmeester zocht vervolgens naar een code op de motor zelf, maar die kon hij niet vinden. Daarop keurde hij de auto af. Tobias moest van de keurmeester zelf op zoek naar de code op de motor én bewijzen dat het wel de goede motor was.

    Niet voldoende

    Ook Tobias kan de code niet vinden. Hij schakelt een BMW dealer in. Die controleert de geschiedenis van de motor. De motorwissel staat netjes vermeld én het blijkt de goede motor te zijn. Ze zetten dan ook zwart op wit dat alles klopt. Tobias stuurt dit bewijs naar de keurmeester. Maar die vindt het niet voldoende. Hij wil zelf de code op de motor zien, voordat hij de auto keurt. Ten einde raad regelt Tobias een advocaat die de originele dealer moet zien te vinden. Maar zonder resultaat.

    Onnodige kosten gemaakt

    Intussen kan een gestreste Tobias zijn auto maandenlang niet gebruiken. Wanhopig vraagt hij hulp van een auto importbedrijf. Zij leggen Tobias uit dat de gezochte motorcode simpelweg achterhaald kan worden, door de auto met een computer uit te lezen. De auto gaat vervolgens naar een ander keuringsstation van de RDW, locatie B. Zij lezen de auto uit en komen tot de conclusie dat alles klopt. Volgens hen had de eerste keurmeester van locatie A dit ook meteen zelf kunnen doen. De RDW locatie B keurt de auto wel goed. Fijn natuurlijk, maar al met al heeft Tobias bijna 2000 euro aan onnodige kosten gemaakt. Tobias dient een klacht in bij de RDW en vraagt de gemaakte kosten terug. Maar de RDW vindt de klacht niet terecht. Ze willen niets betalen.

    Lang wachten

    Tobias belt de Nationale ombudsman. Collega Hans gaat direct aan de slag. Hij stelt vragen aan de RDW. De RDW laat ook de ombudsman lang wachten op antwoord. Uiteindelijk wordt de klacht van Tobias opnieuw bekeken. Ze houden vol dat ze niet weten of de auto echt al tijdens de keuring bij locatie A goedgekeurd had kunnen worden. Maar ze willen wél alle gemaakte kosten vergoeden. Eind goed, al goed. Maar de RDW had dat ook maanden eerder kunnen doen, zonder Tobias eerst in de wielen te rijden.

    De persoon op de foto is niet de persoon uit de tekst.

    Deze column is ook verschenen in De Telegraaf van 6 november 2021.