Brahim (niet de echte naam) werkt al jaren bij de politie. Hij vermoedde dat zijn neef wilde uitreizen naar Syrië en besloot na een lastig dilemma voor hem als oom, hierover een melding te doen. Zonder zijn familie te informeren. Na overleg met zijn leidinggevende deed hij de melding bij het casusoverleg van het Veiligheidshuis. Hier sprak Brahim onder meer met politieambtenaar Mark (niet de echte naam).
Tot zijn verbazing hoorde Brahim dat Mark na de bijeenkomst over hem had geklaagd. Omdat hij in uniform en onder werktijd bij het Veiligheidshuis was verschenen om de melding te doen. Kort hierna hoorde Brahim ook dat zijn neef was uitgereisd naar Syrië. Hoe kon dat? Hij had toch aan de bel getrokken en gevraagd om direct in te grijpen?!
Later hoorde Brahim dat Mark met een familielid van Brahim had gesproken over zijn betrokkenheid. Dit terwijl hij had gevraagd zijn melding discreet te behandelen, juist vanwege de familie. Dit was hem ook toegezegd!
Interne melding levert geen onderzoek op
Alles bij elkaar zat het Brahim enorm dwars hoe zaken waren verlopen. Hij besloot daarom intern te melden dat Mark niet discreet was omgegaan met zijn melding . Toen dat geen intern onderzoek opleverde, diende hij een klacht in over Mark. De politiechef liet Brahim weten de klacht niet te behandelen met name omdat hij als politieambtenaar de klachtprocedure gebruikte voor wat de politie beschouwt als interne zaken. Daarvoor is de klachtenprocedure volgens de politiechef niet bedoeld.
Opnieuw een teleurstelling voor Brahim. Hij klopte daarom bij de Nationale ombudsman aan. Die concludeerde dat de politie de klacht van Brahim had moeten behandelen. Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat regels voor klachtbehandeling. Hierin staat onder meer dat iedereen het recht heeft om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, te klagen bij dat bestuursorgaan. Dit betekent dat een politieambtenaar kan klagen over de politie en dat de politie die klacht moet behandelen.
Klacht gegrond
De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat mensen hem weten te vinden bij klachten over de overheid. Dat geldt ook voor (politie)ambtenaren die willen klagen over hun werkgever. In de situatie van Brahim is het niet goed verlopen. De ombudsman acht de klacht van Brahim over Mark gegrond, omdat Mark het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van Brahim niet heeft gerespecteerd. Verder concludeert de ombudsman dat de politie heeft gehandeld in strijd met de wet en met het vereiste van fair play, wegens het niet behandelen van de klacht van Brahim. In gesprekken met de korpschef heeft de ombudsman dan ook aandacht gevraagd voor het klachtrecht van politieambtenaren.
Deze column verscheen in het vakblad voor de politie Blauw