Meneer Bijster* woont samen met zijn vrouw in Frankrijk. Zij hopen daar samen nog heel wat jaren te genieten van hun oude dag met een AOW en klein pensioen. Dat genieten gaat niet geheel zorgeloos. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij namelijk diverse jaarafrekeningen ontvangen van Zorginstituut Nederland (ZINL) waardoor hij een flink bedrag terug moet betalen.
Wat is hier aan de hand? Net als vele andere Nederlandse gepensioneerden die in het buitenland wonen, moet meneer Bijster een bedrag voor de zorgverzekering betalen aan ZINL. Maandelijks wordt daarvoor een bedrag ingehouden op de AOW of het pensioen. De berekening van het juiste bedrag is nogal ingewikkeld. Dat hangt namelijk af van je totale jaarlijkse inkomsten, aftrekposten, heffingskortingen en dergelijke. ZINL kan de hoogte van dat bedrag pas definitief berekenen nadat de Belastingdienst een en ander heeft vastgesteld. En dat kan lang duren. Als die bedragen van elkaar verschillen, krijg je na afloop geld terug of moet je een - soms fors - bedrag bijbetalen.
Terug naar meneer Bijster. In anderhalf jaar tijd krijgt hij afrekeningen over 5 jaren en moet hij in totaal zo'n € 8.400 bijbetalen. Hij kan dit forse bedrag niet zomaar ineens ophoesten. Daarom sluit hij met ZINL een betalingsregeling af waarmee hij zo'n € 200 per maand betaalt. Omdat er daarna toch nog betalingsproblemen ontstaan, schakelt ZINL een deurwaarder in. Er volgt een aangepaste betalingsregeling. Meneer Bijster vindt het bedrag van de betalingsregeling niet redelijk. "En waarom moet ik toch elk jaar zoveel nabetalen aan ZINL?", vraag hij zich af. Met zijn verhaal klopt hij bij ons aan. Gezien zijn slechte financiële situatie hoopt hij ook dat (gedeeltelijke) kwijtschelding mogelijk is.
Wij zien vaker dit soort klachten. Eén van mijn specialisten verdiept zich in deze zaak. Hoe kan het bijvoorbeeld dat ZINL elk jaar zo'n forse naheffing stuurt? Zoals hierboven beschreven, is de berekening van de juiste bijdrage nogal ingewikkeld en is ZINL daarbij afhankelijk van andere instanties. Maar dat neemt niet weg dat ZINL, nu blijkt dat meneer Bijster in de financiële problemen is gekomen, met hem had kunnen uitzoeken waarom de navorderingen zo hoog waren. En hem laat weten wat hij daar zelf aan kan doen. In de betalingsregeling kunnen wij ons trouwens wel vinden, deze heeft ZINL voldoende afgestemd op de persoonlijke situatie van meneer Bijster.
Goed nieuws: naar aanleiding van ons onderzoek heeft ZINL voor meneer Bijster uitgezocht waarom hij steeds zoveel moet terugbetalen. Eindelijk antwoord op zijn vragen! Maar meneer Bijster is natuurlijk niet de enige die hier tegen aan loopt. Dat realiseert ZINL zich ook en daarom heeft het inmiddels de informatie op de website aangepast én een speciale folder ontwikkeld. Hopelijk scheelt dat pensionado's in het buitenland een hoop kopzorgen.
* Gefingeerde naam