Gosse* woont in een knus appartement. Hij kan het huren dankzij huurtoeslag. Die stort de Belastingdienst/Toeslagen iedere maand op zijn rekening. Maar halverwege het jaar stopt Toeslagen daar ineens mee. In een brief laten ze Gosse weten waarom: ze hebben een herberekening gemaakt en hij heeft niet langer recht op huurtoeslag.
Gosse snapt dat niet. Zijn persoonlijke situatie is nog hetzelfde als voorheen. Een verandering daarin had de stopzetting nog kunnen verklaren. Hij belt snel met Toeslagen. Want geld voor zijn huur heeft hij zeer hard nodig; financiële reserves heeft hij niet. Toeslagen kan hem niet zeggen waarom hij geen recht meer heeft op huurtoeslag. Maar Gosse geeft niet op. Hij wil duidelijkheid én zijn huurtoeslag. Wat volgt zijn eindeloze belsessies en schrijven naar Toeslagen. Zonder resultaat, maar met als gevolg dat Gosse in de financiële problemen raakt.
Gosse belt met mijn bureau en vraagt of wij ons licht kunnen opsteken bij Toeslagen over de kwestie. Dat gebeurt door een van mijn medewerkers. Toeslagen vertelt hem dat er iets fout is gegaan door een onjuiste koppeling van systemen binnen Toeslagen met daarin post- en woonadressen. Hierdoor stond er ineens een medebewoner op Gosses adres ingeschreven. Onder meer dit leidde ertoe dat de huurtoeslag van Gosse werd stopgezet, zonder dat hij hierin enig aandeel had.
Toeslagen vertelt mijn medewerker dat ze de situatie al teruggedraaid hebben. Gosse woont dus ook in hun administratie weer alleen op zijn adres. Hij krijgt weer huurtoeslag.
Wat ik zie is dat Gosse niet alleen staat in zijn klacht. Ik ontvang al maanden van dit soort klachten over Toeslagen en heb er ook een nader onderzoek naar ingesteld. Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat overheidsinstanties hun zaken goed op orde hebben. Dus ook een correct adressenbestand gebruiken.
Ik benadruk dit nog eens extra bij Toeslagen. Zij kunnen zich hierin geen fouten veroorloven. Immers, mensen die afhankelijk zijn van een toeslag hebben het -zoals Gosse- financieel niet breed. Sterker, een groot deel leeft rond de armoedegrens. Als er iets mis gaat, gaan zij gelijk kopje onder. Ik vraag de Belastingdienst/Toeslagen dan ook om maatwerk: krijgen zij een signaal zoals dat van Gosse, onderneem dan gelijk actie. Laat zo iemand niet zwemmen. En laat het ook niet zover komen dat zij een bezwaarprocedure moeten starten om hun probleem op te lossen. Die tijd hebben zij niet.
* Gefingeerde naam