Té strikt

Op deze pagina

    Column

    Als iemand overlijdt moeten de nabestaanden vaak een hoop regelen. De begrafenis, maar ook de financiën zoals bijvoorbeeld het invullen van het F-biljet van de Belastingdienst. Dit aangifteformulier voor inkomstenbelasting stuurt de Belastingdienst een aantal maanden na het overlijden naar de erfgenamen van de overledene. Het is bedoeld om over het lopende jaar tot het moment van overlijden de inkomstenbelasting van de overledene met de Belastingdienst af te rekenen.

    Belastingadviseur Everts* vult namens de erfgenamen van zijn overleden cliënt dit F-biljet in en stuurt het naar de Belastingdienst Rivierenland in Arnhem. Ruim een jaar later echter stuurt de Belastingdienst één van deze erfgenamen een aanmaning tot het doen van aangifte. Het F-biljet zou niet zijn ingediend en dit moet alsnog gebeuren, anders volgt een boete. Everts belt daarop met de Belastingdienst en laat weten het biljet zeker een jaar geleden al te hebben opgestuurd. Blijkbaar is dit ergens zoekgeraakt, dus stelt hij voor een kopie te sturen. De Belastingmedewerker laat hem echter weten dat een kopie niet voldoet en dat hij opnieuw een origineel F-biljet moet invullen.

    Everts vindt dit onzin. Vooral omdat hij de erfgenamen dan opnieuw kosten in rekening moet brengen, vanwege de tijd die hij hiermee kwijt is. Hij dient een klacht in bij de Belastingdienst, maar die blijft bij zijn standpunt en laat weten dat in zijn systeem alleen een origineel biljet kan worden verwerkt. Daarop legt Everts zijn klacht voor aan mij. Hij meent dat de Belastingdienst het originele F-biljet is kwijtgeraakt en de fout dus daar ligt. Hij vindt het daarom onnodig dat de erfgenamen hem opnieuw zouden moeten betalen voor het invullen van een nieuw F-biljet. Dit terwijl de Belastingdienst de gegevens aan de hand van een kopie handmatig in zijn systeem kan invoeren.

    Ik onderzoek Everts’ klacht en tijdens mijn onderzoek komt de Belastingdienst op zijn standpunt terug. De Belastingdienst laat mij weten dat als een F-biljet zoekraakt, in bepaalde gevallen wel een kopie van het F-biljet te accepteren. Bijvoorbeeld als het kantoor waarvoor een belastingadviseur werkt bekend is bij de Belastingdienst. Everts zijn kantoor is dat. De Belastingmedewerker die Everts gesproken heeft is in dit geval té strikt geweest in het naleven van de regels en was onvoldoende klantgericht. Daarom biedt de Belastingdienst Everts hiervoor alsnog excuses aan en krijgt hij de kosten vergoed voor de extra tijd die de hele procedure hem heeft gekost.

    Ik vind het mooi dat de Belastingdienst in dit geval is teruggekomen op zijn standpunt. Het is natuurlijk belangrijk dat ambtenaren de regels naleven. Maar bijzondere omstandigheden mogen niet uit het oog verloren worden. In een geval als dit is zo’n strikte naleving van de regeltjes niet op zijn plaats.

    * Om privacyredenen is de naam veranderd