Met een slakkengang

Op deze pagina

    Column

    Soms kom ik kwesties tegen waarvan ik me afvraag waarom die nou nog steeds niet zijn opgelost. Al in 2004 waarschuwde ik de Huurcommissie om sneller te werken. Maar nog steeds ontvang ik klachten over tergend langzame procedures

    Herman* woont sinds 1986 in een leuke huurwoning uit de jaren '50. Tijdens de gehele huurperiode heeft zijn huisbaas éénmaal groot onderhoud aan de woning uitgevoerd, waarbij zijn douche, keuken en toilet zijn vervangen. Daarna heeft zijn verhuurder alleen bij klachten reparaties uitgevoerd. Maar zit er nu schimmel en vochtplekken op de muren en kruipt ongedierte door grote kieren. Herman is dan ook blij als zijn huisbaas de woning renoveert. Maar tijdens de renovatie gaat er van alles mis, waardoor er nog meer vochtplekken bijkomen. Herman probeert in overleg met zijn verhuurder tot een oplossing te komen, maar dat mislukt.

    Daarom gaat hij naar de Huurcommissie. Hij wil dat zijn huur lager wordt vastgesteld wegens achterstallig onderhoud aan zijn woning. Na vier maanden stuurt de Huurcommissie een brief waarin staat dat het door omstandigheden niet lukt om zijn verzoek binnen vier maanden af te handelen. De termijn wordt verlengd met maximaal drie maanden. Na die drie maanden stuurt de Huurcommissie weer een brief. De termijn wordt opnieuw verlengd. De Huurcommissie verwacht dat ze zijn verzoekschrift dan binnen achttien weken kan afhandelen.

    Als negen maanden zijn verstreken, stuurt de Huurcommissie Herman een brief. Dat de Huurcommissie langskomt om de gebreken te bekijken. Maar Herman heeft niet zitten wachten op de trage Huurcommissie. Hij heeft zelf op kosten van zijn verhuurder het achterstallig onderhoud aangepakt. Het heeft naar zijn mening daarom geen zin meer om zijn huis te bekijken, want de gebreken zijn niet meer te zien. Daarom zegt Herman de afspraak af en hij stuurt een klacht naar de Huurcommissie. En Herman neemt contact op met mij. En dan gaat het ineens veel sneller.

    De Huurcommissie spreekt met Herman af dat ze alsnog het huis zal bekijken en doet daarna een uitspraak. Herman krijgt een tijdelijke huurverlaging van zes maanden. De Huurcommissie biedt Herman excuses aan voor het uitblijven van een reactie.

    Ik vraag de Huurcommissie waarom het zo vreselijk lang heeft moeten duren voordat zijn verzoek om huurverlaging werd afgehandeld. Tja, dat bleek een administratieve vergissing. Ik vind dat niet behoorlijk. In de wet staat dat Herman binnen vier maanden een uitspraak had moeten krijgen. De Huurcommissie laat mij weten dat zij daar vaak niet aan kan voldoen. Ik doe de Huurcommissie dan ook de aanbeveling om, als die wettelijke termijn van vier maanden niet wordt gehaald, uitgezocht moet worden waarom dat niet kan en in haar brief de reden van vertraging te vermelden. Met een tijdig onderzoek naar de vertraging kan de Huurcommissie actie ondernemen en afscheid nemen van hun procedures in slakkengang.

    * Om privacyredenen is de naam veranderd.
      De persoon op de foto is niet de persoon uit deze column.