Het verliezen van een dierbare is vaak een emotionele gebeurtenis. Wat Liesbeth overkwam na het overlijden van haar man was extra pijnlijk. De overheid bleef hem namelijk e-mails sturen, waardoor Liesbeth steeds weer herinnerd werd aan het overlijden van haar man.
Wat ging er mis?
Vorig jaar overleed de man van Liesbeth. Nu krijgt ze telkens bericht van de Belastingdienst dat er post klaarstaat voor haar overleden echtgenoot. Die post staat online in de Berichtenbox. Deze situatie doet haar verdriet. Ze belt meerdere keren met de Belastingdienst, maar blijft de e-mails ontvangen.
Hoe hielpen wij?
Liesbeth is helaas niet de enige in deze pijnlijke situatie. De Nationale ombudsman krijgt van meer mensen dit soort klachten en startte een onderzoek. Hieruit bleek dat de informatie van de overheid niet duidelijk is. Nabestaanden weten vaak niet hoe zij deze berichten van de overheid kunnen stopzetten.
Nationale ombudsman Reinier Van Zutphen: "Als burger mag je verwachten dat de overheid een overlijden goed in al haar systemen registreert. Dat betekent ook dat je als nabestaande geen digitale berichten ziet die je de indruk geven dat de overheid denkt dat iemand nog leeft".
De Nationale ombudsman heeft naar aanleiding van zijn onderzoek de overheid opgeroepen snel voor verbetering te zorgen. Daarbij moet de overheid rekening houden met de behoeften van nabestaanden. Want er zijn mensen die liever digitaal zaken doen met de overheid. Maar er zijn ook mensen die liever papier gebruiken. Kortom: zorg dat iedereen zaken kan blijven doen met de overheid.
Gelukkig werkt de overheid inmiddels aan de verbeteringen. Die moeten dus voorkomen dat nabestaanden berichten zien aan overledenen. Ook wil de overheid het voor nabestaanden makkelijker maken zaken digitaal via MijnOverheid te regelen. Daarnaast moet betere informatie ervoor zorgen dat nabestaanden weten waar zij met hun klacht terecht kunnen en hoe zij het probleem kunnen oplossen. De Nationale ombudsman verwacht in november 2018 bericht over de vorderingen en de stand van zaken.
Heb je een vergelijkbare klacht en vind je het lastig het probleem zelf of met behulp van de overheid op te lossen? De Nationale ombudsman staat voor je klaar.