De minister van Economische Zaken heeft een klacht van een inwoonster van het Groninger aardgasgebied niet alert en weinig communicatief behandeld. De Nationale ombudsman constateert in zijn rapport 'Bestuurlijke spaghetti?' dat de vrouw vijf maanden moest wachten op een formele reactie op haar klacht. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat de Nationaal Coördinator Groningen de klachtbehandeling verbetert en duidelijk communiceert wat naar aanleiding van de klachten is gewijzigd of verbeterd.
De Nationale ombudsman constateert in zijn rapport dat bij meer burgers in Groningen het vertrouwen in de overheid is afgenomen. De ombudsman ziet dat de Nationaal Coördinator Groningen in zijn meerjarenprogramma de procedures, verantwoordelijkheden, privacy-elementen en klacht- en geschilbeslechting beter uitlegt. De komende jaren zullen uitwijzen of dit ook daadwerkelijk bijdraagt aan een verbeterde klachtbehandeling en herstel van vertrouwen.
Achtergrond
De inwoonster van een dorp in de gemeente Delfzijl heeft veel last van de gevolgen van de aardbevingen die worden veroorzaakt door de gaswinning aldaar. Zij wil verhuizen en zet in 2011 haar huis te koop. Ondanks een verlaging van de vraagprijs met een ton, blijft haar huis onverkocht. De burgemeester van Delfzijl verwijst haar door naar de Commissie Bijzondere Situaties. De commissie doet haar een aanbod. De vrouw kan zich niet vinden in het voorstel van de commissie en heeft nog een aantal aanvullende vragen en een klacht en de Commissie antwoordt niet. Omdat de Commissie onder een bestuurlijk akkoord valt van de gemeente Delfzijl, de provincie Groningen en het Ministerie van EZ, dient zij bij alle drie de instanties een klacht in. Er wordt doorverwezen naar de inmiddels benoemde Nationaal Coördinator Groningen, onderdeel van het Ministerie van EZ. Hoewel er wel contact is tussen mevrouw en het Ministerie, stuurt de Coördinator haar na vijf maanden een brief dat hij zich niet bevoegd acht.