Gebruik dit formulier om uw klacht online bij ons in te dienen. Wij gaan dan voor u aan het werk.

De Nationale ombudsman behandelt klachten die gaan over hoe overheidsorganisaties hun werk doen. Check hier of de Nationale ombudsman klachten mag behandelen over de organisatie waarover uw klacht gaat.

Velden met een * zijn verplicht.

Als het om meerdere instanties gaat, vul hier de belangrijkste in.

De Nationale ombudsman behandelt geen klachten over deze instantie.

Het kan zijn dat deze instantie niet tot de overheid behoort.

Weet u zeker dat de instantie waarover u klaagt tot de overheid behoort?

  • Bel ons gratis op 0800 - 33 55 555 (op werkdagen van 9:00 tot 17:00 uur).

    Belt u vanuit het buitenland (zoals bijvoorbeeld Caribisch NL)? Bel ons dan op +31 70 356 35 63. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 9.00 en 17.00 uur (Nederlandse tijd).

Wij mogen uw klacht pas behandelen als u niet tevreden bent over hoe uw klacht is behandeld door de overheidsorganisatie. Of als u na zes weken nog geen reactie van de organisatie hebt ontvangen. Daarom vragen wij u om meer informatie.

Hebt u uw klacht doorgegeven aan de overheidsorganisatie waarover uw klacht gaat?

Geef uw klacht eerst door aan de overheidsorganisatie waarover uw klacht gaat.

Elke overheidsorganisatie heeft een website waarop informatie staat over hoe u een klacht kunt doorgeven.

Deze voorbeeldbrieven helpen u bij het schrijven van een klachtenbrief of bezwaarschrift waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met de beslissing.

Schrijf in minimaal 100 en maximaal 2000 tekens waarover uw klacht gaat.

Hier kunt u documenten toevoegen (niet verplicht)
Maximaal 5 bestanden.
12 MB limiet.
Toegestane types: doc docx xls xlsx odt ods pdf rtf jpg jpeg png.
Voeg maximaal 5 bestanden toe die belangrijk zijn voor uw klacht. De bestanden mogen samen niet groter zijn dan 12MB. De toegestane bestandsoorten zijn: doc, docx, xls, xlsx, odt, pdf, rtf, jpg, jpeg, png.