Klacht over een boom
U kunt om verschillende redenen een klacht hebben over een boom. Bijvoorbeeld als een tak is afgebroken of de boom is omgevallen. Maar ook als de boom zonlicht tegenhoudt of de wortels schade veroorzaken.
Met wie u contact opneemt
Als u een klacht hebt over een boom is het belangrijk om te controleren van wie de boom is.
Privé eigendom
Is de boom privé eigendom is van iemand? Ga dan eerst het gesprek aan met de eigenaar van de boom. Als u er samen niet uit komt, kunt u juridische hulp of advies aanvragen, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket.
Eigendom van de gemeente
Als de boom eigendom is van de gemeente kunt u hierover contact opnemen met de gemeente.
Wat mag u verwachten van de gemeente?
Bij voorkeur bekijkt de gemeente de situatie ter plaatse en bespreekt de gemeente de opties met u. Hierbij houdt de gemeente rekening met de positieve en de negatieve effecten van de boom. Een positief effect is bijvoorbeeld de waarde van de boom voor de natuur en de leefbaarheid van de stad. Een negatief effect is vaak de overlast die u ervaart of de schade die de boom veroorzaakt.
Niet tevreden met besluit van de gemeente
Als u niet tevreden bent met het besluit van de gemeente kunt u het beste hierover een klacht indienen bij de gemeente. Komt u er samen toch niet uit? Neem dan contact op met de Nationale ombudsman en bel of Whatsapp met 0800 - 33 55 555.
Dit doet de Nationale ombudsman
Bij klachten van burgers kijkt de Nationale ombudsman onder andere hoe de gemeente met u communiceerde. En of zij oplossingsgericht zijn. De Nationale ombudsman kijkt niet naar het besluit van de gemeente om de boom wel of niet te kappen of te snoeien.