Verblijfsvergunning

Mensen zitten in lokaal en krijgen inburgering les

Hebt u een vraag voor de IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) over een verblijfsvergunning? Is uw aanvraag bijvoorbeeld afgewezen? Of duurt het lang voordat u iets hoort? Op deze pagina helpen wij u verder. Gaat uw vraag over een verblijfsvergunning asiel, kijk dan op onze pagina Asiel en nareis.

Mijn vraag gaat over

  • Het duurt lang voordat de IND beslist over mijn verblijfsvergunning

    Hebt u de IND gevraagd om een verblijfsvergunning en hebt u nog niets gehoord? Dat is vervelend. Zeker als u daardoor andere zaken niet kunt regelen. Zoals naar het buitenland reizen of huur- of zorgtoeslag aanvragen.

    Het kan 90 dagen duren voordat de IND beslist over uw aanvraag voor een verblijfsvergunning. U kunt aan de IND vragen of zij al een beslissing hebben genomen. Hebt u dat gedaan, maar weet u nog steeds niets? Dan kunt u een klacht indienen bij de IND.

    Komt u er samen niet uit, heeft uw aanvraag veel haast of loopt u vast bij de IND? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik ben het niet eens met de afwijzing door de IND van mijn aanvraag

    Heeft de IND uw verzoek om een verblijfsvergunning of naturalisatie afgewezen? Dat is vervelend. Als u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hier bezwaar tegen maken. Doe dit wel op tijd: bij een verzoek om een verblijfsvergunning binnen 4 weken en bij een verzoek om naturalisatie binnen 6 weken na de beslissing van de IND. Deze termijn staat altijd vermeld in de beslissing van de IND.

    Wilt u weten of het zin heeft om bezwaar te maken? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. Ook kunt u een advocaat vragen om hulp.

    De Nationale ombudsman kan u niet helpen met het krijgen van een verblijfsvergunning. U kunt bij ons terecht als u niet tevreden bent met hoe de IND u behandelt, als de IND laat reageert of afspraken niet nakomt.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555

  • Ik krijg niemand van de IND telefonisch te spreken

    Wilt u een medewerker van de IND spreken, maar krijgt u niemand aan de telefoon? Dat is vervelend. Voor algemene vragen kunt u ook op de website van de IND kijken. Onder het kopje ‘veelgestelde vragen’ staat misschien het antwoord dat u zoekt. Of u stelt uw vraag via het online contactformulier van de IND.

    Hebt u een vraag over uw aanvraag of procedure? Dan moet u wel bellen, of een afspraak maken bij een IND-loket. Als dit te lang duurt, kunt u een klacht indienen bij de IND.

    Stel uw vraag eerst aan de IND zelf. Komt u er samen niet uit of loopt u vast bij de IND? Dan mogen wij u verder helpen.

    Wat kan ik zelf doen?

    Komt u er met de instantie niet uit?

    Dien online een klacht bij ons in of bel 0800 - 33 55 555