Over de Veteranenombudsman

Veteranen verdienen de juiste zorg, erkenning en waardering voor het werk dat zij hebben gedaan. Hun inzet bij oorlogsomstandigheden en tijdens vredesmissies is bijzonder.

Als het misgaat tussen veteranen en een (overheids)organisatie helpt de Veteranenombudsman hen op weg. Hij komt op voor de belangen van veteranen en hun relaties en helpt overheden hun dienstverlening verbeteren. 

Wat doet de Veteranenombudsman

De Veteranenombudsman behandelt klachten van veteranen. Dit kan een klacht zijn over de overheid of een organisatie die taken uitvoert voor veteranen. De Veteranenombudsman kan klachten of signalen behandelen over bijvoorbeeld het ministerie van Defensie, het ABP, UWV of uw eigen gemeente.

De Veteranenombudsman kan zelf ook initiatief nemen om onderzoek te doen. Daarnaast adviseert hij de regering en het parlement, en controleert hij de klachtbehandeling bij organisaties die taken uitvoeren voor veteranen. 

Hoe werken wij

Als u ons belt, mailt of schrijft met een vraag of klacht dan gaan we aan de slag. We kijken eerst hoe we u het beste kunnen helpen. Dat doen we door:

  • informatie te geven;
  • u te verwijzen naar een andere organisatie die u verder kunt helpen;
  • contact op te nemen met de (overheids)organisatie waar uw klacht over gaat en te vragen om actie;
  • onderzoek te doen naar uw klacht. We stellen dan vragen aan u en de (overheids)organisatie zodat we het verhaal van beide kanten horen. Zodra ons onderzoek klaar is, sturen we een rapport of brief. Daarin staat ons oordeel. De (overheids)organisatie kan de uitkomsten van het onderzoek gebruiken om hun werk te verbeteren.

Komt u er met een (overheids)instantie niet uit?

De Veteranenombudsman staat voor u klaar! Een klacht indienen kan via ons online klachtenformulier. Hebt u een klacht, maar kunt u die zelf niet indienen? Iemand anders mag dit ook namens u doen.

Vragen? 

Hebt u vragen? Of wilt u uitleg van een medewerker? Wij helpen u graag op weg. Neem contact met ons op.